Hela 40 passagerare, dvs fullt fartyg, mötte upp tidig söndagsmorgon på Gålö inför dagens evenemang 12 november. vi samlades i Intensiven för lite mingel och kaffe innan Per Franzén tog till orda och välkomnade alla. Raskt delades passagerarna upp i flera små grupper och lotsades ombord på fartyget för att få en guidning i vårt fartyg. Efter säkerhetsgenomgång inför båtturen ställde sig hela skaran längst ut på piren för att se babords gasturbin startas och snapsas. Många blev imponerade av eldkvastarna som slog ut genom avgasluckan.                                                                                       

Snabbt ombord och Ystad backade ut. Vi startade turen ner till Märsgarn, platsen för explosionerna som sänkte tre jagare 1941.  Vi gick in mot Berga Örlogsbas genom det smala sundet och kunde bl a se  en korvett av Visbyklass. Därefter vände vi upp mot fjärden Mysingen och när öppet vatten nalkades stannades Ystad upp till stillaliggande. Nu fördes alla tre spakar till gasturbinerna i botten och alla 250 ton kom upp till högsta fart på några sekunder. En mäktig acceleration! Vi fortsatte över Mysingen och gjorde ett par girar och passagerarna på däck uppmanades hålla i sig. Efter passage av sista grynnan forsade vi fram i nästan 40 knop i det trånga Järnholmssund, högst imponerande. Vi rundade Långbäling och var sedan tillbaka på Mysingen och nu blåste det runt 7 m/s motvind. Till detta kan man addera fartvinden som motsvarade  20 m/s varför det gick utmärkt att luta sig mot vinddraget av dryga  25 m/s på Backen (fördäck).  efter en stilig tilläggning debarkerade passagerarna och begav sig till Intensiven för lunch med ärtsoppa och pannkaka som intogs med god stämning efter den upplevelserika sjöturen. Tidig eftermiddag var så evenemanget slut och passagerarna begav sig hemåt och många med ett förnöjt leende och en inhandlad Ystad-keps på sitt huvud. detta var sista turen för passagerare för året och Ystad kommer så småningom få vila några månader innan vi kör igång igen i maj med nya resor. Vi tackar alla som varit passagerare i år och som möjliggör att vi kan fortsätta underhålla och behålla fartyget i kördugligt skick.