2013-12-14 Årets traditionsenliga julbord ombord R142 Ystad.

För tredje året i rad var det dags för det traditionsenliga föreningsjulbordet ombord Ystad, denna gång förtöjda i paradiset på Gålö, tidigare år har vi haft julbordet när vi legat förtöjda Vasapiren. Förberedelserna började redan någon vecka innan med att julmaten planerades av oss i intendenturen, det skulle köpas in och göras sill, skinka och övriga traditionsenliga anrättningar. En förberedande styrka ur intendenturen, inklusive min bror William, samlades redan på fredagen för olika förberedelser, det skulle ju komma ca 50 inbjudna till lördagens julbord så vi hade att göra. Christer, Rikard och jag gick igenom menyn och CG var som vanligt behjälplig och monterade med stort engagemang en vacker julbelysning runt Ystads brygghus. Efter en god middag avslutades fredagskvällen med trevligt bastubad i Båsamässen.

Lördagen började i full fart. Samtidigt som kockarna förberedde och fyllde uppläggningsfaten med julmat ledde CG ett fenomenalt städprojekt ombord, William och CG städade ur alla olika förvaringsskåp och sorterade intendenturmateriel. Gästerna skulle anlända kring 1700 och så snart det började mörkna tände vi marshaller längst piren – urläckert tillsammans med en juldekorerad Ystad! Vid 17-tiden åkte Peter Von Melen upp till grinden för att bocka av och släppa in gästerna. Folk strömmade ombord och det bjöds på glögg ur tunna utanför FC-hytt. Vid 18-tiden var det dags för gästerna att gå till bords och i Mäss 1 var julbordet uppdukat till bredden. Det dröjde inte länge förrän sång och visor ljöd ur fartygets alla mässar – stämningen var på topp och BAR Ystad var vidöppen! Kvällen fylldes med samkväm och glädje och kulminerade då Gålönatten, för en stund, lystes upp av lågorna från en efterlängtad GT-start. Julfesten fortsatte långt in på småtimmarna och man kan konstatera att årets julbord ombord åter igen blev en mycket minnesvärd och uppskattad tillställning – helt enkelt en ny tradition för oss ombord Ystad.

God Jul o Gott Nytt År önskas.

2013-12-14 Årets traditionsenliga julbord ombord R142 Ystad.

Text: J Hallgren Foto C-G Wahlin

 

2013-12-07 Arbetsdag #10.

Johan L. och jag anländer grinden något sent men den är fortfarande öppen, tack Rune! Vi möter som vanligt en välkommen frukost ombord där de flesta har anlänt, Christer jag måste nämna dig och tacka. Nu pratas det en del allmänna frågor under matintag som sedan övergår i arbetsfördelning ombord och att insatschef Z:a saknas utser vi Gunnar H. som vikarie. Arbeten fördelas : i maskin rengörs oljefilter i KaMewa-systemet, Uffe ser till att fortsätta eftersatt målning av luckor i utrymmen, Nils tar ansvar för att reparerar hjälp-brandpumpen i akuten. Själv ersatte jag en avluftningsventil på mittens maskin som har läckt soppa en kort tid och återmonterar lånade övriga deviser (2st) till mitten i akuten.

2013-12-07 Arbetsdag #10.

Text: P v Melen Foto C-G Wahlin

Text: P v Melen Foto C-G Wahlin

2013-11-09 Arbetsdag #9.

Vädret var fortfarande varmt dagen till ära trots att det är början av november, och vi hade gäster som bodde ombord under sin maskinutbildning i klass 8 på Nordandö. Efter morgonfika spred vi ut oss lite, Nils och några stycken bar i väg nödbrandpumpen till Akuten för reparation då den frusit sönder i vintras. Mats lagade lite lampor och började sen grundlig genomgång av TV-mottagaren som visade sig vara en duktig blandning av årtiondens mottagarteknik, med en massa ”trötta lytar” som vanligt.
Christer och Rikard höll gästerna med mat och annat gott.
Undertecknad blästrade bort rostbölden vi haft under vågbrytaren på bogen, slamsög kättingboxen och började sen prepareringen för målning av skåpluckorna i Mäss 1

Här kommer lite från maskinsidan…

Christoffer och Håkan tog sig an att felsöka varför flöjlingen på SB propeller ej funkar som den ska. Efter många slagningar i fartygspärmen och uppföljning av elkablar samt rör, så kom de fram till att det var en mikrobrytare som tackat för sig. Fungerande brytare fanns i en av containrarna och denna monterades med gott resultat. Johan W gick lös på en trilskandes oljenivågivare för SMO-tanken till SB GT1 för att felsöka den. Där hade flottören gett upp och även denna gång fick en av containrarna besök, och numera larmar den inte för låg SMO-nivå. Peter v M lade sin tid på att söka läckor samt täta dessa på tryckluftssidan. Har varit ett irriterande och återkommande problem i maskin på senare tid, eftersom spakmanövrarna till våra GT1:or är högst beroende av luft. Efter en hel del arbete i veckan har nu PvM lyckats lokalisera felet till en tryckvakt som styr start/stopp på Lt:1 och 2. Även detta fel kan nu bockas av på att-göra-listan. Larsa rensade kölen på lösa föremål. BRO-tankarna dränerades under övervakning av Gunnar. Detta för att ev vatten i dieseln skulle upptäckas, vilket inte gjordes. Nils basade i LIR för att vattentanken till GT1-tvätt skulle dräneras, samt att spillvatten sögs upp. En liten del av den digra listan i maskin är avbockad. Nya friska tag till nästa arbetsdag…

2013-11-09 Arbetsdag #9.

Text U Lindmark & L-Å Klingstedt Foto. G Åhlund

2013-10-26 Kundkörning samt minnesstund för Marie.

Väderprognosen sa att det skulle bli regnigt och dimma, men det brukar ordna sig under dagen. Det var många av oss som hade bidragit till dagens körning, Ystad var full, av både gäster och besättning, 60 pers. En fin insats att få intäkter till hennes underhåll och vård. Vi hade även fått med några unga kadetter som förhoppningsvis kan ge en föryngring av föreninges medelålder på sikt. Marie hade även varit i våra tankar och vi skulle nu genomföra en dag i hennes anda och stil. Besättningen samlades ombord redan innan utsatt tid, 0900 för en frukostmacka och fika och stämningen var som alltid god och glad. 

Vi tog samling på backen och fördelning till uppgifter ombord vid körningen, samt rollfördelning inför gästernas ankomst kl 1000. Vädret var lite mulet men vinden var inte kall. Det var som vanligt aktivitet på Gålö, vännerna på Spcia hade arbetsdag, T26 hade en sista körning med lunch på Utö och sen upptagning. 

Gästerna anlände och hälften guidades ombord och hälften på basen. Det var många leenden och nyfikna frågor, men de underlättades av att C Gålö gjort inplastade A3 bilder på hur Gålö såg ut förr, dessa avhämtades på hans expedition. De gäster som gått till Ystad ville inte gärna lämna henne utan att de blev uppmanade att lämna plats för den andra gruppen, tänk vilket intresse vår dam har för våra gäster! 

Åter med alla gäster på Ystad blev det hamburgare till lunch, byssan gjorde som alltid stordåd och såg till att ingen gick omkring hungrig. Så blev det dags för säkerhetsgenomgång och vipps blåstes det för losskastning, även det på utsatt tid 1200, vi har börjat att få in rutinen helt klart. Turbinerna startades, landgången var på väg in, men vad händer nu??? Jo vi är 61 personer ombord, då erbjöd sig flera medlemmar att gå iland, en var på kaj inom någon sekund, vi andra såg hennes längtan i blicken när hon hjälpte till att lägga loss förspringet. Det blåste som vanligt från SV ca 10 msek, så det var full back 3 på BB och ut i viken, runt, och så var vi på väg, och vad händer då jo solen kommer fram och sprider ett härligt underbart ljus över Mysingen! Vilken njutning!

Vi tuffar för en GT ner över Mysingen och vänder runt Mysingeholm och nu startar vi upp ”Resten” ett känt uttryck från en tidigare FC. T 26 besättning intog just då lunchen på Utö Värdshus och ett sms förvarnade dem om att de skulle se vår vackra dam susa förbi på 11750, 37 knop, ett svarssms kom att det var en mycket vacker syn!!!!!!! 

Vi hade fått info att Sjöfartsverkets fartyg Fyrbjörn låg i Järnholmssund och arbetade så vi var förberedda på att dra ner och passera med låg fart. Men när vi var förbi gav vi dem samtliga framåt 11 och 4, havet gav oss lite vaggning, och när vi nu girade ner mot Stabbfjärden så såg vi briggen Tre Kronor af Stockholm med fulla segel på väg österut, dags för nästa fullfartsgir BB, upp en bit och så BB gir igen och nu fullt genom Långbäling. Allas leenden var som vanligt uppe vid öronen, någon segelbåt vinkade glatt och snart var det dags för förtöjning. 

Vid förtöjning halades flagga och gös på halv stång. Väl på plats tackade gästerna och vi varandra för en kanontur och dag, och gästerna gick till sina bilar med minnen för livet. Vi återställde och la även i offeranonderna då vi inte kommer att köra på ett tag. Därefter var det samling i luftintaget för vår minnesstund för Marie. Vi gick alla ner med blandade känslor, vi vet ju alla att det var där hon trivdes bäst och hennes leende där nere i det svaga ljuset lyste upp hela luftintaget. Vår ordförande berättade hur Maries intresse för sjön blivit till och hur hon kom ombord på Ystad samt hur vi alla upplevde henne och hennes attityd till hur vi skulle sköta vår dam Ystad. Vår förra ordförande bidrog med minnen och minnesvärda tankar. Dagens programledare berättade om hur vi på bästa sätt kan hedra Marie och ”Rent skepp” var det hon med säkerhet skulle uppskatta mest. 

Vi tog oss raskt upp på däck och det utbröt en frenesi att slänga ut mattor, sopa, dammsuga, vaska med våt trasa, dammtorka, mm. Alla var fokuserade på uppgiften och nog sjutton behövde hon städas upp, vi såg helt klart att det blev renare och luktade bättre. Det blåstes för rengöringsinpektion efter en timme, och vi fick veta att vi putsat men att det nog fanns mer att göra om vi skulle uppnå Maries nivå på perfekt, så betyget godkänt gavs ändå. Nu samlades vi alla på backen och ställde snyggt upp, en tyst minut för Marie, och tiden stod still. Flagga och gös hissades på helstång. Vädret började ändra karaktär och moln och lite duggregn kom in över Ystad. Vi kramade och tackade varandra för en fin dag och bedömde att vi genomfört dagen med värdighet och respekt.

Kram Marie, från oss alla i din besättning på Ystad.

Till minne av Marie

2013-10-26 Kundkörning samt minnesstund för Marie.

Text: C G Wahlin Foto: C G Wahlin & J Harström

2013-10-14 Marie Björklund.

Föreningen Svenska Robotbåtars kassör har mönstrat av.

Marie följde med en vän ut till Gålöbasen hösten 2008 där hela Veteranflottiljen körde sina fartyg med vänner och bekanta. Det var många fartyg i rörelse och Marie fick åka med museifartyget Robotbåten R 142 Ystad på en tur. Marie tyckte att det var spännande och kul, men när vännen frågade om hon ville följa med ut fler gånger sa Marie att ”jag kan ju ingenting”. På det fick hon svar att det inte var något problem, alla lär sig. Och så hade föreningen fått en ny medlem.

Det tog inte lång tid för Marie att känna sig hemma ombord och att bli en i gänget. Marie kände att hon kunde göra nytta med en gång, nämligen med att skapa mer ordning och reda ombord och i föreningen. ”Ystad ser ju ut som en ungkarlslya”, fick vi ibland höra. Föreningen var ny och hade inte hittat sina former fullt ut. Marie som såg behovet av förbättringar kom med många förslag. Föreningens medlemmar och valberedning såg tidigt Maries kompetens inom det ekonomiska området, bland annat då hon arbetade på Handelsbanken. Det medförde att hon valdes in i föreningens styrelse som kassör 2010. Det tog inte lång tid förrän hon styrt upp och fångat det som behövde förbättras. På kommande årsmöten gav hennes ekonomiska redovisning stora applåder. Det var med precision på öret som Marie på styrelsemötena redovisade det ekonomiska läget. Det var tryggt att ha hennes falkögon på kostnader och fokus på att varje utgift skall ha ett beslut innan. Marie följde upp budget och gav oss perspektiv på föreningens långsiktiga utveckling på ett pedagogiskt sätt så att vi alla förstod hur våra beslut påverkade utvecklingen. Att ha full koll var något helt naturligt för Marie.

Marie var en aktiv och bidragande medlem ombord på Robotbåten R142 Ystad. Hon delade alltid sin kompetens och omsorg över fartygets väl och ve, och tog ofta initiativ till förbättringar och skötsel. Hennes breda leende och klara blick fick oss andra medlemmar att lättsamt ta till oss förslag på ”att göra”, och så hjälptes vi alla åt för att få det gjort. En av många bedrifter var att få föreningens övriga medlemmar att ägna sig åt storstädning, så kallat ”rent skepp”. Efteråt fick vi beröm och godkännande och med sitt underbara leende visade hon att hon var nöjd. Marie var aktivt bidragande till som det vi kallar ”Ystadsandan” dvs. ett Happy ship. Marie gav oss alla sin bekräftelse och hon var tydlig, rättvis och rak med ett varmt förhållningssätt. Hon var aktiv på flera områden ombord, vid förtöjningar och losskastningar, vid middagar med gäster och inte minst vid våra återkommande skeppsaftnar. Ständigt var hon med och organiserade och styrde upp så att vi inte missade något. Marie utbildade sig även inom det navigatoriska och tog skepparexamen. Hon deltog i föreningens Basic Safty-utbildningar med ”man-över-bord” och livflotteövningar. Marie bidrog med ett förhållningssätt att vi alla kan, plus att det går lättare och blir roligare om alla hjälps åt. 

Vi medlemmar på Robotbåten Ystad tar med oss alla härliga upplevelser och minnen vi har med Marie och skall låta dem leva med henne ombord.

Marie Björklund.

Marie Björklund.

Styrelsen Föreningen Svenska Robotbåtar

2013-10-05 Arbetsdag#8.

Jag anländer Gålögrinden runt 08:40 tillsammans med Johan. Vädret vill jag kalla risigt : regnet hänger i luften, det blåser friska vindar och kommer från sämsta hållet för en losskastning! En del av besättningen har redan kommit och som vanligt Christer : vad vore frukosten ombord värd, utan dig i byssan, tidigt anländ…! Inom kort kommer fler medlemmar ombord där mäss 1 snart är full och arbetsrådet startar där vi alla är överrens om prioriteringen, då en del av dagens arbete måste färdigställas innan dagens slut! 

Dagen till ära, T121 Spica har en kundkörning där några av oss på Ystad skälvklart hjälper till: Gunnar H, Magnus Z, till körningen i maskin på Spica och vi andra står beredda vid losskastning och tilläggning ( obs, minns den hårda vinden som har tilltagit). När nu våra ”arbetsledare” försvinner till Spica väljer vi själva uppgifterna ombord….

Aktiviteterna vi utförde var bla annat följande:
– 
Göran arbetade med RFM

– Johan arbetade med RFM och efter lunch i maskin
– Håkan arbetade med RFM och efter lunch i maskin
– Lars-Åke storarbetade med rengöring i LIR och SM med hjälp av Tommy 
– Bertil & Nina reparerade fendrar
– Gunnar H lite småfix i maskin, arbetsfördelning till oss få i maskin, sedan till Spica
– Undertecknad reparerade luftavtappning på mitten, och påminner om att ena kompressorn inte går
– Mats lagade radions antenn provisoriskt med en ”sladd” som faktiskt fungerar
– Tommy städade hela pjäsen och hjälpte sedan Larsa med rengöring i Lir och Sm
– Uffe påbörjade reparation av rostskada vid nedgångskappen + färgprov i olika avdelningar
– Z småfix i SLC, arbetade med RFM och sedan till Spica

2013-10-05 Arbetsdag#8.

Text: & Foto:P vMelen

2013-09-14 En Dag I Paradiset – EDIP.

– Det var med stor förväntning jag vaknade upp i hytten ombord på Ystad 0600 morgonen den 14 september. Idag skulle EDIP 2013 gå av stapeln, men först en elementär samt livgivande dusch för att komma i form. Frukosten var redan framdukad och det är nog dagens bästa (och enligt somliga viktigaste) mål. Att äta frukost på en robotbåt är en intressant företeelse, man klättrar runt och ibland över sina kamrater för att få en sittplats. På frågan ”Finns det plats?” kommer alltid svaret ”Vi flyttar ihop inga problem!” och det håller på tills man känner sig som om SAS testar möjligheterna att skapa en 2:a ekonomiklass.

Efter att ha avnjutit en bra och stadig frukost var det så dags för samling med fördelning av arbetsuppgifter. Delar av besättningen fick landtjänst med uppgift att ombesörja försäljning av biljetter samt diverse souvenirer. Sen fixade och grejades det för att få fartyget ”shipshape” inför den förväntade anstormningen av passagerare. Själv gick jag lös på manöverbryggan med trasa, mopp samt dammsugare.

0900 FC möte med samling på Spica där vi gick igenom dagens körschema. Med säkerhetstänket från handelssjöfarten så ifrågasatte jag valet av ”högervarv” runt Äggskär. Detta genom att vi skulle skära varandras kurslinjer öster därom. Fick dock inte riktigt gehör för mina funderingar och jag förstod nu att mina kollegor ställt in ”busläget” på morgonen, så det var bara att hänga på. Vi bestämde att Spica skulle gå en kvart före oss.
1032 Uppstart av maskinerna. En rad lyckliga människor på kajen kontrollerade avgaserna från turbinerna som tydligen var av god kvalité. De dök iallafall upp med glada miner när röken skingrat sig. 1040 var det så dags för avgång och Danne som ManO för dagen gjorde ett utmärkt jobb. I strålande solsken så var det så dags att få åka lite båt. På väg ut så möter vi SPICA som just rundat Äggskär. 

1100 Åter kaj. Ungefär som att hälla upp en kopp morgonkaffe och känna doften men inte hinna smaka på det. Men fler turer skulle följa, till och med en båtgalning som jag fick en rejäl dos med robotbåtsåka. Jag passade ”i pausen” på att smita iväg och mingla lite med SSRS som dagen till ära var på plats med en båt av 8 meters klassen. Åter på Ystad så hade vår egen fartygskock Christer brassat pytt i panna som avnjöts i friska luften. 

1325 Var det så åter dags att höra turbinerna vina igång. Vi kastar loss 5 minuter efter Spica. När vi sedan rundar Oxnö huvud ser vi hur en större öppen motorbåt av märket Princess kontrollerar sina fartresurser och tar rygg på Spica. Princess ekipaget märker tydligen inte att även Robotbåten Ystad befinner sig till sjöss och hamnar i en situation mellan oss och Spica. Vi åker på detta viset några minuter tills föraren kommer på att han lärt sig ”-hålla utkik hela horisonten runt” på förarbeviskursen och upptäcker oss akteröver. Kan tänka mig scenerna som utspelade sig ombord, det blir nog ett torp i Småland till nästa år (och nya kalsonger).

På fjärden hade de nu börjat dyka upp lite mindre båtar i form av mindre motorbåtar samt textilraggare. Vi visade god hänsyn och höll oss på behörigt avstånd, det hade varit roligt att kunna höra vad som diskuterades ombord. För jag hoppas verkligen att de njöt av åsynen av tre mtb på utgående samtidigt som Spica och R142 Ystad i en fin båge rundade Äggskär. Själv hade jag nästan gåshud, en mycket häftig upplevelse. Vi fortsatte efter Spica och gjorde några skärningar i hennes kölvatten innan vi till slut blåste om och la till minuterna före henne 1352.

1442 Åter efter sista turen väl förtöjda med – ”maskin släck av babord”

Dagens kommentar måste tillskrivas damen som efter åkturen utbrast – “Nu känner jag mig som en nypippad höna”.

Med hälsningar och tack för en underbar dag

2013-09-14 En Dag I Paradiset - EDIP.

Text: P Fjällström Foto: P Thimgren & P Fjällström

2013-08-31 Arbetsdag#7 med säkerhetsövning.

Johan hämtade mig runt 06:50 där regn och åska har förekommit inatt. Vädret blir bättre när vi närmar oss Gålö där övriga medlemmar droppar in till en frukost som Christer har ställt i ordning , tack Christer. Vid arbetsråd i 12-mannahytten fördelas uppgifter där vi anmälde oss var och en till passande uppdrag.
Vidare presenteras av Johan att till eftermidagen blir det bad för alla som önskar mönstra på senare vid körning! Det kära vänner – säger Johan leende, innebär att hoppa i vattnet, vända en uppochnervänd livflotte, ta er in och ut ur den. Nästa övning är man överbord, där ytbärgare i sjö ska upp till däck via änternät som däckspersonal ska lyfta upp ”man överbord samt även ytbärgare” .

Tyvärr hann jag inte med att fotografera den stora insatsen som våra maskinare : Christoffer och Tommy genomförde i maskinrummet under hela dagen. Det var knappt ”att vi såg dem” ens under lunchen. 😉

Jag måste även nämna Jocke, Jon med andra som installerade den nya radion ombord som innefattade en del installationsproblem med sladdarna.

– ALLA nöjda och ett bidrag till vår marina kulturhistoriska gärning

2013-08-31 Arbetsdag#7 med säkerhetsövning.

Text & Foto: P v Melen

2013-07-06 Arbetsdag#6 med skeppsafton.

Arbetsdagen inleddes med ett rent skepp. För en gångs skull var vi ganska många på plats så varje utrymme fick sig en rejäl omgång med dammtrasor, mopp och såpa. Därefter fördelades arbetsuppgifterna ut till den närvarande skaran; Rengöring av styrmaskin från topp till tå, smörjning av kättingboxen, tömning av spilloljetankar, rostpickning och allmänna kontroller av fartyget.
Vid 15-tiden rundades arbetena av och innan eftermiddagens och kvällens mässaktiviteter passade vi på med ett alle-mans-bad i den skollande värmen. Härligt! Danne, som var MässO för kvällen, ordnade på ett förnämligt sätt en 5-kamp med marina inslag; Kasttågstävling, båtshakslöpning, sockerbitstorn och diverse knoptävlingar. Kul!
När väl vinnare korats rundades dagen av med en hejdundrande middag uppdukat på långbord längs piren. Som vanligt lyckades intendenturen med stordåd, tack Rickard och Krister!
På söndagsmorgonen återställdes fartyget och folk begav sig hemåt en efter en. Därmed var ytterligare en toppenhelg till ända!

– ALLA nöjda och ett bidrag till vår marina kulturhistoriska gärning

2013-07-06 Arbetsdag#6 med skeppsafton.

Text J Åkesson& Foto: P v Melen

2013-06-12&13 Ett annorlunda upplägg.

Ystad blev depåfartyg för en 2 dagars konferens på Gålö. Kunden var Volvo. Här följer en kortfattad beskrivning om vad vi gjorde för att dom skulle trivas. Noteras bör att det regna nästan hela tiden.

Onsdag
>
 Jag var där vid 1600 och började duka.

> Christer var kände sig lite hängig men bet ihop och levererade som vanligt topp tre rätters
> Vi tog emot 12 pers från volvo på torsdag vid 1730
> Jag guidade dem runt på basen
> Johnny och vi tog var sin grupp och guidade ombord på ystad
> Jag var kvar ombord och de gick till kojs vid 0200

Torsdag
Christer fixarde frukost vid 0700

> Gäster till båsamässen för konfererande
> fm fika
> REGN!!
> Ner till ystad för lunchmacka vid 1200
> Ut på fjärden med t56 i hällande regn vanligt mtb väder
> Tillbaka Gålö
> em fika till båsa
> Peter tog och städade upp i båsa och återställde allt
> Christer åkte hem och kurerade sig efter lunch
> ALLA nöjda och ett bidrag till vår marina kulturhistoriska gärning

2013-06-12&13 Ett annorlunda upplägg.

Text & Foto: C-G Wahlin

 

2013-06-12&13 Ett annorlunda upplägg.

Text & Foto: C-G Wahlin

 

2013-06-01 Ett ceremoniellt och vördnadsfullt sista farväl nära Äggskäret, Mysingen.

Denna lördag den 1 juni 2013 stod Föreningen Svenska Robotbåtar inför en helt ny utmaning, en utmaning som vi aldrig tidigare varit med om ombord. Vi skulle för första gången vara delaktiga i en askutspridningsceremoni. Det var vår ständige föreningsmedlem Stefan Sydebrant, ”Sydis”, som hade tillfrågat föreningen om hjälp. Sydis far, Ewald, som gått bort för en tid sen, hade en sista önskan om att få spridas i havet, Sydis far hade nämligen förflutet inom flottan och inom ubåtsvapnet.

Dagen på Gålö började med att besättningen samlades ombord kring 0900, efter sedvanligt morgonfika var det dags för rent skepp. Klockan 12 skulle Sydis och anhöriga embarkera Ystad och då skulle Ystad vara fint. När alla ca 20 anhöriga embarkerat var det dags för dagens FC (fartygschef), Sten Hecker, att säga några ord om dagens tur. Planen var att gå ut från Gålö, ut på Mysingen och sedan ankra upp syd Äggskäret och därefter genomföra askutspridningsceremonin. Efter sedvanlig säkerhetsgenomgång på torpeddäck kastade vi loss och stävade ut på Mysingen. Vi ankrade upp syd Äggskäret, därefter gjorde besättningen samling på backen (fördäck) och vi ställde upp i L-formation framför pjäsen. När sedan Sydis, storebror Ronny som också arbetat inom ubåtsvapnet, samt lillebror Mikael som bar på urnan, tillsammans med övriga anhöriga kom fram på backen beordrade FC besättningen i givakt. Ceremonin inleddes med att den avlidnes syster höll ett fint tal till sin bortgångne bror. Därefter sänkte Sydis bror ner sin fars urna i havet från styrbords sida, några anhöriga kastade blomkransar i vattnet, samtidigt som deras blickar följde urnans sista väg när den stilla sjönk under ytan.

Efter avslutad ceremoni på backen var det dags för enklare lunch, Sydis hade beställt goda räkmackor som Christer tillagat i byssan på ett eminent sätt. De anhöriga slog sig ner i fartygets finare mässar och det hade dukats upp på vita dukar. Besättningen gjorde samling i 12-manna och fick också smaka på de goda mackorna. Klockan 1400 blåste dagens ManO, Johnny Lund, för lättning. Det hade börjat regna och gästerna valde att sitta kvar i fartygets mässar. Strax före kl.1500 förtöjde vi åter tryggt vid piren på den f.d. torpedbåtsbasen Gålö.

Att ingå som besättning en dag som denna kändes väldigt speciellt, det kändes vördnadsfullt att få vara där och hedra Sydis far vid en sådan fin ceremoni som det faktiskt var.

2013-06-01 Ett ceremoniellt och vördnadsfullt sista farväl nära Äggskäret, Mysingen.

Text :J Hallgren Foto: G Botos

2013-05-05 Ombasering till Gålö.

En av alla våra nöjda gäster ombord uttryckte sin glädje att få åka med oss och Robotbåten Ystad på följande sätt:

2013-05-05 Ombasering till Gålö.

Foton från FSvR:s medlemmar:
[print_gllr id=4253 display=short]

 2013-05-01 Torrsättning i solsken

Idag torrsattes Ystad på Rindö utanför Vaxholm. Vädret var fint och sjön helt lugn vid uppdragningen. Med minsta möjliga marginal fick R142 Ystad plats på slipen. Inspektion och en del fix står på programmet under den korta tiden på land. Därefter är fartyget klart för kommande verksamhet.

[print_gllr id=4271 display=short]

Text: Patrik Lind Foto: FSvR medlemmar

2013-04-28 Ombasering till Rindövarvet Waxholm.

1. Här startas båda yttre motorer där maskin senare meddelar ManO att : Båda yttre motorer är klara för gång.

2. Nu har vi lämnat Vasapiren och börjar sakta röra oss framåt ut ur Nybroviken via Kastellet och Gröna Lund.

3. Dikt babord ses det kända Finlandsbolagets ena fartyg, styrbords sida.

4. I runt 8knop tar vi oss säkert genom farleden förbi både Hammarby Sjöstad och Waldermarsudde.

5. Ett bevis på fartygets roderverkan visas här, men tyvärr saknade kameran batteri vid fortsatt visning.

6. Robotbåt Ystad närmar sig inloppet till Vaxholm och sänker härmed farten till ca 5knop men se utsikten.

7. Få se, var ska vi lägga till någonstans(?), det ser trångt ut. Jaja vi får se!

8. Nu närmar vi oss tilläggning, i ganska hög hastighet och det är här det gäller att all däckspersonal är med!

9. Ny ska vi visa varvspersonalen mfl vad en Robotbåtbesättning går för.

10. Förända backen kastas till pir Ok här. Ystad fortsätter naturligtvis med sitt deplacement framåt, fortfarande.

11. Halvdäck, klarar utmärkt att lägga fast tvärända till pir, vid dagens väder och vind.

12. Dagen avslutas av oss ombord på R142 Ystad via färjan till Vaxholm för hemfärd.

2013-04-28 Ombasering till Rindövarvet Waxholm.

Text :& foto P v Melen

2013-04-06 Arbetsdag #5.

I ännu en klar och något kylig lördagsmorgon visar sig Stockholm från en underbar sida. Det var inte länge sedan det var beckmörkt när man gick från Centralen genom staden för att ta sig till Ystad vid Vasapiren. Knappt en själ ute då, men nu sprudlar stan av tidig morgonaktivitet. Detta gäller även ett muntert gäng som samlats ombord för att försöka göra Ystad klar för att kunna kasta loss ifrån piren. Efter sedvanlig frukost är det dags för genomgång av dagens aktiviteter. Z och Håkan håller i dagens taktpinne och det visar sig att det finns att göra: livflottar ska tillbaka ombord (kom ej iväg på översyn som tänkt), MOB-bojar ska sättas upp, Pirb:en ska monteras, olja i ankarspelet ska kontrolleras och ev glapp ska kollas upp, headset och ORA ska testas, enternät ses över, byssan ska börja återställas, skyddstjänstskåp ska kollas, etc, etc. You name it, det finns allt och lite till på attgöra-listorna…

Men även maskin ska ses över. Listan är lika diger där: alla system måste gås igenom, såväl elektriska, hydrauliska som mekaniska. Målet för dagen är att Ystad ska väcka lite uppmärksamhet med uppstart av samtliga GT 1. Men innan dess finns många moment att pricka av. Dagen till ära gästas Maskin av vår hedervärda intendurpersonal, dvs Christer och Rikard. Byte av BB batterigrupp fixar Rikard under uppbackning av sin kollega, Håkan ser till att en manöverpanel till en av Scaniorna beter sig som den ska, Christoffer och Larsa startar upp system efter system och kontrollerar dessa så de inte läcker. Det mesta fungerar som det ska, men kylanläggningen till SLC ska få lite mer omvårdnad vid senare tillfälle i form av en ny packning som kylan verkar tagit knäcken på. Det arbete som lades ner i maskin inför vinterförvaringen verkar ha lönat sig (så här långt iaf).

Lunchen kommer inte heller denna dag som en överraskning. Snabbt avklarad även denna gång, för vi är långt ifrån färdiga med alla jobb. Klargöring för gång sätts i verket i Maskin, dock utan avsikt att lämna piren, arbetet på och under däck fortsätter för fullt. Snart går vi på egen kraft och kan på allvar börja förbereda dagens höjdpunkt: GT 1 start X 3!!!

Den som inledde årets uppstartsprocedur med allt vad det innebär, var allas våran kock, Rikard… Med lite vägledning dröjde inte länge innan vårrusiga flanörer stannade upp var de än befann sig och riktade blickarna mot Ystad. Ljudet, doften och framför allt synen av en av Flottans vassaste fartyg som vaknar till liv efter en lång vinterdvala, kan inte bli bättre! Snart vaknar även MS upp och röken ligger tät över vattnet igen. Självklart ska det trilskas, och BB GT1 verkar riktigt morgonsur! Men skam den som ger sig. Christoffer visar sitt rätta jag efter några försök och visar vart skåpet ska stå! Ljudligt hoppar även denna GT igång och visar sig från sitt rätta jag. Lugnet återställt i Maskin, och grabbarna kan börja återställa. Dock återstår väldigt mycket arbete såväl i maskin som på däck som på övriga fartyget.

Reservstyrningen i SLC prövas, och även dito på halvdäck får sig en genomgång. Angående årets första kundkörning verkar vädrets makter ställa till det för oss! 40 cm is i Gålöviken trollar man inte bort hur som helst, men hoppet är det sista som överger en…

Ny medlem och premiär på arbetsdag, trots dotterns 5-årsdag: Johan W. Välkommen till R142 Ystad!

Text :& foto L-Å Klingstedt

2013-03-30 Arbetsdag #4.

Uppe med tuppen för att åka förbi Gurkstaden där Axel och jag ska hämta upp Z och Mats Å. Fortfarande håller vintern sitt grepp om oss med -8 gr och isklistaller som singlar ner. Väl på plats vid Vasapiren möter idel leenden upp denna långfredasmorgon, och efter en snabb frukost som Christer som vanligt sett till att duka upp, så ska det delas ut arbetsuppgifter och papper delas ut om den förtrogenhetsutbildning som vi alla måste ha genomgått för att vi ska få lämna piren.

SV-tanken står som prio 1 och det skall för dagen högtryckstvättas med varmvatten i det mörka hålet. Johan har som vanligt dragit i rätt trådar, och på piren står det en HT-tvätt som ska kunna blåsa bort det mesta. Nästan allt är förberett för tvätt med avluckning av FV-tank samt dränkbar pump för vatten till HT-tvätt. Dock saknas uppsamlingskärl för spillvattnet som Håkan och Peter så snabbt det går ser till att få på plats. Än en gång är det Johan som fixar en septitank. Under tiden som vi väntar på septitanken, så fortsätter Mats med inventering av batterier och div elarbeten. Mats Å och Z tar itu med att byta kompassen på bryggan vilket medför en del problem, men som löses efter lite funderingar. Styrelsearbete pågår i Gunrummet, kunskaperna fräschas upp med hjälp av RFM:en och en film om Basic Saftey, räddningsvästar kontolleras och stuvas undan, kort sagt pågår aktiviteter överallt.

Uffe var den som var ”frivillig” idag, och tog på sig uppgiften att tvätta SV-tanken. Tyvärr visade det sig att inte ens den kraftfulla HT-tvätten bet på de avlagringar som torkat in på plåten i tanken. Enligt Uffe var det som väl intorkad gröt som stått för länge. Nu är tanken fylld med sjövatten, så förhoppningsvis kommer dessa avlagringar bli lättare att hantera sen när de fått lösas upp. Till alla som varit delaktiga i arbetet med SV-tanken: vilket (skit)jobb ni har gjort! Stort tack 😉

Efter genomgång av förtrogenhetsutbildningen så börjar folk troppa av. Cement läggs på durken i byssan, material återställs och det börjar dra sig mot hemfärd. Det är ett trött gäng som sätter sig i bilen och vinkar av några tappra själar som fortfarande håller på med återställningen.
Fortfarande finns det hur mycket jobb som helst att göra innan vi kan börja sprida dieseldimmor och GT1-symfoni i skärgården för att muntra upp våra gäster med ett robotbåtsleende…

Text :& foto L-Å Klingstedt

2013-03-28 Lägesrapport från Gålö.

En härlig vårvinterdag möter oss ute på Gålö, solen gassar och det blåser lätt från sydväst. Trots ledig dag för många och stundande påskhelg råder ingen aktivitet bland båtarna på Gålö, kanske är det för tidigt för vårrustningsarbeten bland båtarna. I den södra hamnen ligger Spica och de övriga fartygen fastfrusna i den än tjocka isen, en is som sträcker sig åtskilliga hundra meter ut i viken, undrar verkligen när isen går i år? Det känns tomt när Ystad inte ligger förtöjd bredvid Spica på piren, men det dröjer förhoppningsvis inte länge förrän vi är tillbaka i våra hemmavatten på Gålö, planerad ombasering från Vasapiren till Gålö är ju satt till den 20 april. I den norra hamnen står T56, T46 o T26 tryggt o stilla på sina resp. vagnar, på T56 ser man spår av att vissa skrovarbeten pågår kring styrbords låring. Vi tar en sväng upp till Båsamässen. Backen upp är fortfarande lite hal och isig, en gigantisk upplogad snöhög framför mässen vittnar om årets tuffa vinter. Inne i Båsamässen är det varmt och skönt, vi sätter på en kaffe och tittar på gamla historiska Gålöbilder.
Vi lämnar Gålö för denna gång men planerar att ta ytterligare en påsktur dit ut för att kunna lämna er en mer detaljerad israpport.

Påskhälsningar
/Jon o Jocke

2013-03-20 Läget ombord.

Idag (onsdag 2012-03-20) besökte jag vår kära Ystad vid Vasapiren. Nils kom gående på piren och vinden bet i våra kinder. Väl ombord mötte ett glatt gäng i mäss 1 och i byssan. 

Det förklarades hur det var fatt med rosten och hur vi nu skulle fixa till det med en mindre ny lucka i byssan för framtiden, för vi gör det vi gör noggrant och funktionsmässigt. Tobbe sken i sina förklaringar hur han tänkt, när vi kom in på ämnet geni kände han direkt igen sig. Bertil var nyklippt och såg proffsig ut, det här var kul att ta tag i och se till att bli gjort, så är det någon som har några problem? 

Så får jag se Gunnar Å i vit skyddsoverall, och han är taggad och initierad med uppgiften. Peter är med som vanligt och försöker hjälpa till efter sin förmåga med armen i band, men lika glad som vanligt. Nils tittar på brandsäkerheten och prövar vatten från ST Erik. En kort fika hinns med, jag får uppgiften som löpare för smärre inköp och när jag kommer tillbaka så låter det som ett helt varvsgäng är igång ombord.

Gunnar hittar jag i svartvattentanken ser dock bara stövlarna, Nils är på däck med vattenslangen, Tobbe är på väg ner i tanken, Peter är hantlangare, Bertil slipar så att nya manluckan skall passa. 

Vilket gäng vi är, med stolta steg lämnar jag och beger mig hemåt för kvällens styrelsemöte.

Text & Foto :C-G Wahlin

2013-03-16 Arbetsdag #3.

Nybrovikens is ligger skinande blank denna soliga vinterdag i Mars månad, när arbetsdag 3 gick av stapeln ombord på Ystad. På menyn stog ingen mat då byssan är nerplockad i beståndsdelar utan följande fanns att göra i dag:

Allmänt 
Kontrollera skarven mellan bordläggning och betonggolv i byssan.
Ta bort tåckplåt bakom diskmaskin för åtkomst
Ev hål i svvattentanktak 
Ta bort bord i mäss 1, stuva undan bord och stolar. Utrymmet behövs inför svartvatttenk jobb
Rengör utrymme bakom demonterad diskbänk
Återställ färskvattensystem, öppningar omkopplingar etc.
Återställ spolvattenledning aktra gången och gryngång
Byt torkluftaggregat i apparatrum under SLC
Utför Materialkontroller enligt RFM
Återställ slangar och driftsätt aggregat

Maskin
Upprätta beställningsunderlag för nya startbatterier BB Scania
Fortsatta kontroller samtliga system i maskin
Översyn överströmningsventil bränsleretur
Åtgärda punkter på Whiteboard tavla i MR
Kontrollera manöverluftsystem för luftavtappare
Manöverventil Luftavtappare MS läcker
mm mm mm

El
Färdigställ nödbelysning på halvdäck och vid mitten flottar
Kontrollera funktion på interna systemet ManO/FC/ -> halvdäck/Back
Statuskontroll av batterier och batteriladdare
Funktionskontroll av nödbelysning

 

2013-03-16 Arbetsdag #3.

Text & foto:P v Melen

 

 

 

2013-03-02 Arbetsdag #2.

Det märks att ljuset återvänder så här i början av mars, men vårvärmen vi väntar på känns mycket avlägsen i den bitande kalla vinden som drar över Vasapiren denna morgon. Skönt att komma inombords där robotbåtsleendet hos 14 personer och färsk kaffe värmer. Kockarna Christer och Rickard har i röran som råder i byssa och mäss 1 trollat fram mackor och kaffe som intas under dagens arbetsplanering.

Vi beslutar att demontera diskbänken för att sedan kunna inspektera skarven mellan bordläggning och betongavjämningen i byssan om det kan tränga ner vatten i svartvattentanken. Better safe than sorry är devisen! Bertil och Nils hinner helt otroligt med jobbet under dagen, Det återstår att nästa arbetsdag ta bort en täckplåt i bordläggningen för att komma åt att se skarven Nu väntar vi in offerter på svartvattentank reparation från Beckholmen och Rindövarvet, därefter får vi besluta hur stort jobb vi måste beställa. Ambitionen är att göra jobbet komplett nu i vår för at ha en väl fungerande tank och kunna fokusera på rostunderhåll i andra delar av fartyget. I planerna ligger att vi ska gå över ytskiten i styrmaskin och luftintagsrum i en koncentrerad arbetsinsats under ett par veckor i Maj. 

I maskin påbörjas årets båtåka med återkommande tillståndskontroller på GT 1 och Scaniorna, alla åtgärder noteras i maskindagboken.  bland de viktigaste indikatorerna för GT 1 är de sk kallade magnetpluggarna. dom visar ifall det är nåt inre slitage i växel eller lage. Tack och lov finns det inga påvisbara föroreningar på pluggarna denna gång. Christoffer och Larsa ägnar resten av dagen åt maskinkontroller, återstående punkter bör vara avklarade nästa arbetsdag den 16/3. Gunnar inventerar filterbehov. 

Alex och Johan har under vintern i ficklampans sken gjort översyner på några brummande kontaktorer i MC samt monterat in en elmätare. Idag kunde Alex koppla in den, Peter kommer att läsa av den för att jämföra med elmätaren i land under ett par veckor. Vår käre ordförande gjorde underverk med uppröjninmg av diverse gamla skrivare och datorskärmar i FC hytt samt en hel del annat trivselhöjande.  Et par man anförda av ”Overalla Rosso” Lindmark kämpade med att montera offeranoder i och diverse däcksarbete i den bitande snålblåsten samt en del annat fix. Vår trikare Mats gjorde batterikontroller tillsammans med Alex, det visade sig att startbatterierna för BB scania har sagt upp sig  efter 6 års tjänst. Vi fick dom begagnade av FM när vi tog över Ystad 2006,  Batteriernas livslängd är starkt beroende av att få korrekt spänning vid underhållsladdning, vi kommer att installera moderna underhållsladdare som ger exakt önskad spänning. därmed kommer batterilivslängden att öka. Dessutom kommer strömförbrukningen minska då de befintliga likriktarna har stora inre förluster.

Som information kan nämnas att vi fick besök av vår hyresvärd som berättar att vi  inte får parkera bilarna på kajen, transporter går bra dock. Parkering utanför grinden går bra, fast på egen risk. 
NU hoppas vi på god uppslutning för alla arbeten och förtrogenhetsutbildningar  som måste göras innan losskastning om ett par veckor.

Text :G Hellström

 

2013-01-20 Extrainsatt arbetsdag.

God fortsättning på det nya året får jag väl börja med att säga, och tack för allt trevligt umgänge o bra jobb i föreningen under 2012, och inte minst ett mkt lyckat julbord som avslutning på förra året.

 Nu har vi ett spännande 2013 framför oss, men innan vi tar oss an detta år har vi styrelsebeslut på total ”frystorkning” av Ysd under kommande ca 3 veckor. Ett klokt beslut, för att under den kallaste och lugnaste perioden spara in lite pengar som annars hade tickat på i onödiga elkostnader.

 Det var just för denna frystorkning som ett mindre gäng föreningsmedlemmar hade samlats ombord på söndagsmorgonen. Fint väder rådde kring Vasapiren men kylan bet ändå i kinden när vinden låg på från Saltsjön. Dagens agenda bestod alltså av att bl. a. sprita färskvattensystemet, göra viss elomkoppling samt grundlig städning i byssan. Chiefen hade införskaffat ångtvätt som användes flitigt av Johnny o Christer i byssan, vilket jobb, o rent blev det! Marie gick lös och städade ur kylar o diverse utrymmen. Vi trycksatte färskvattensystemet och skapade ett kretslopp från byssan så vi enkelt fick igenom spolarvätskan i alla fartygets olika rör, toaletter o kranar. Anders o Peter fixade smidig by-pass-koppling för enkel spritning av duschutrymmet i tamburen. Vid spritning av kaffebryggaren visade det sig att den ena bryggardelen hade kraftigt läckage, det slutade med att vi plockade ur bryggaren för vidare kontroll av Alex – nu är alltså ”oväntat besök” välkommet!

Vidare satte Johan upp ett kopplingsskåp på styrbords sida utanför MU-gränd, detta för att på enklast möjliga sätt kunna strömförsörja de nödvändiga förbrukare vi absolut måste ha igång under frysperioden, dvs. våra avfuktare ombord. Nya rutiner för kommande veckors rondering kommer distribueras ut/finnas ombord i snar närtid.

 Vid 1200 samlades vi i gunrummet för egen medhavd lunch, därefter fortsatte arbetena och det var inte förrän sen eftermiddag som Ysd var klar för lite vintervila. Lagom till årsmötet den 16 feb är det dags att försiktigt väcka henne igen.

2013-01-20 Extrainsatt arbetsdag.
Text :J Hallgren Foto: J Hallgren

 Ser fram emot 2013!