2014

Senast uppdaterad 2014-11-28

2014-11-27 Meka på köksbordet

flödesreglerdon till GT1

Ett av våra flödesreglerdon till GT1 håller på att få nytt liv. En chief, en maskinelev, ett köksbord och en massa verktyg - vad skulle kunna gå fel?

/Johan Wahren

Senast uppdaterad 2014-10-08

2014-10-04 Arbetsdag

Vad skall du göra på Ystad, frågade Elisabeth kvällen innan jag åkte ut?

Nja jag kan ju alltid fotta sa jag – Ja ja då kan ju inte så mycket gå fel blev hennes kommentar…

Så upp och iväg på dimmig väg till Gålö. Väl ombord var det säkert 10 glada kamrater som åt frukost och som vanligt hade Christer gjort det gott för oss alla. Uffe och jag tog en fika på däck och undrade var alla andra var, och då var det genomgång i mäss ett dagens uppgifter, ja ja så är det med stor båt och kommunikation och nu var vi 20 st.

Alla går raskt till sina uppgifter, och det med en entusiasm som är vanlig ombord. Städ och meck inför körning den 2 november och gäster med övernattning den 1.

Det var en hel del som vi städade ur alla lådor och skåp, smutsiga lakan, gamla skor, halvdruckna vattenflaskor, en och annan mekanisk grej, osv. Tror att Marie var med oss och fann att hennes anda finns ombord. Nu var det till slut bäddat och klart för 25 pers övernattning med middag.

Det togs hål i däck av vår Jäger, portabla brandpumpen fixades, maskin pillades och mycket mer. Och förstås våra behörigheter gicks igenom och det var en hel del rött, mer om det kommer i separat info. Peter fixade med lampor med Mats och ljuset sprider sig mer ombord på de mest spännande platser.

Så var det dags att omförtöja inför Fortfs inspektion av pirerna, kul med många tampar, en hel del goda idéer och som vanligt ett gott humör och för att få till det där som inte går, då jag växer jag in i min roll och säger att det där går aldrig, och vipps så är vi på plats med många tampar och knutar.

Så tack till alla kamrater idag och happy ship Ystad längtar ut för att känna på 11,4, kanske 11,750 om chiefen är på rätt humör

Ha en bra fortsatt helg.

/C-G Whalin

PS just det, vi kör arbetsdag den 1 november mer om det kommer separat

[print_gllr id=5055 display=short]

2014-09-06 En dag i paradiset EDIP

Ja, då har vi klarat av ytterligare ett lyckat EDIP i föreningen, och det med bravur! Vi fick en strålande dag med gassande solsken o svaga vindar – ett perfekt EDIP-väder alltså! Det blev totalt 4 turer med Ystad, och sammanlagt drygt 160 gäster åkte med oss på rutten runt Äggskären på Mysingen. I land sålde duktiga medlemmar R142-souvernier och kaffe med äppelpaj, vi gjorde också lite reklam för kommande höstkörningar med Ystad. Redan på fredagen samlades ca 20 pers ombord för sedvanliga förberedelser, bland annat lite ”säkerhetsutbildning” för vissa… Christer hade gjort middag, det blev plommonspäckad fläskkarré, och det smakade vill jag lova! Vi gick o knöt oss i rimlig tid då det skulle bli purrning redan 0600.

Efter tidig samling 0700 fördelades förberedelsearbetena ut o alla var i full gång. Vid 0800 hade besättningen samling och det klargjordes för gång. Nu började gästerna trilla in i Paradiset och biljettförsäljningen var i full gång, Maria Jäger stod för ett strålande arbete i biljettluckan.

Första körningen var satt till 1015 och vi kastade loss strax för 1030. Det blev två körningar innan lunch o två efter lunch, allt gick jättebra o det blev en bra övningsdag för alla i besättningen. Gästerna verkade jättenöjda och de flesta fick tillochmed guidade turer ombord fartyget, något som alltid uppskattas mycket. Vid 1500 var EDIP officiellt över och vi gjorde samling på backen för summering av dagen samt gruppfoto kring pjäsen.

Nu återstod ENIP och middag ombord, Anders W hade ordnat delikat kött han tillagade i byssan. Jag vet också att sorlet o sången från fartygets mässar fortsatte långt in på småtimmarna. Ännu en lyckad EDIP-helg är avklarad och vi kan bara konstatera att Ystadandan fortsätter att leverera! Nu ser vi fram emot höstens alla åtagande för föreningen, det blir spännande.

/Text: Jon Hallgren Foto: J Rutqvist, P v Melen, M Torndal, M Harström

[print_gllr id=4886 display=short]

2014-08-16 Arbetsdag

Att den otroligt fina sommaren fortfarande håller sitt grepp om alla semesterfirare visade sig på lördagen. Tolv arbetssugna själar dök upp för att försöka snygga upp Ystad inför den stundande höstsäsongen. ”Z” hade skickat ut en diger lista på vad som behöver åtgärdas inför kommande aktiviteter, samt en massa åtgärder som behöver justeras efter Ystad´s resa söderöver. En del akuta jobb, vissa av mindre akut karaktär, som behöver åtgärdas! Tyvärr så ställde vädret till det för oss. Som tur vad hade en del av arbetena utförts i början av Augusti. Backen har fått sig ett nytt färglager, och nödbrandpumpen fungerar åter på igen, (vatten i släckslangen 15 sekunder efter start av pump)!

De inplanerade målningsarbetena på däck blev tyvärr inställda pga ett ihållande regn. Dock fanns en del att göra inombords: Gryngången fick sig en genomkörare, diverse elarbeten bockades av, kölen i MR,LIR och SM sögs ur på slagvatten, vilket blev ca 600 l illaluktande vätska (tänk latrintömning).

Corvetteklubben hade den äran att besöka Paradiset just denna dag. Ett trettiotal Corvetter i olika åldersklasser med respektive ägare besökte Gålö för att göra en rundtur på basen, samt åka en sväng med Spica. Denna skönhet lyckades till slut få i gång SB GT1 efter mycket felsökning och hårslitning från maskinpersonalen!

Nu krävs det nya friska tag från Ystad´s besättning att visa på EDIP vad Ystadandan innebär. En del förfrågningar om körningar finns, någon med ”handslag” fastställd körning (ej spikat datum). Så nu är bara att köra inför kommande aktiviteter…

Text Lars-Åke Klingstedt

2014-05-17 Arbetshelg

I helgen genomfördes stordåd ombord. Ett 15-tal medlemmar kämpade på i två dagar med att snygga upp Ystad inför den kommande resan till Karlskrona. Det var framförallt vår fiende nummer ett, rosten, som attackerades med hackor, borstar, slipmaskiner och färg. Tyvärr räckte inte tiden riktigt till för att avsluta jobbet. Det som återstår är att lägga på däcksfärg. Färg finns ombord, likaså målarverktyg.

Nu saknar vi bara några frivilliga som kan tänka sig att lägga ner några timmar på lördag (24/5) med att måla däcket. Start kl0900 som vanligt.
/Z

[print_gllr id=4616 display=short]
Foto C-G Wahlin, PvMelen & L-Å Klingstedt

 

2014-05-13 Inspektionskörning med TS

Dagens inspektion av Ystad, dess besättning och rederiets organisation är nu avklarad, med beröm godkänt. Vår inspektör gick först noggrant igenom vår nya RFM (rederi och fartygsmanual), rapporteringsrutiner och avvikelserapporter samt ordningen på certifikat och periodiska kontroller. Vissa betydligt större och mer kända rederier inte når upp till samma standard......

Bra jobbat rederigänget!

Det blev även en inspektion av flottar, brandutrustning, navigationsutrustning och allmänna utrymmen. Nästa punkt var en bottenbesiktning med dykare. Johan L hade skaffat fram både undervattenskamera och kommunikationssystem och genomförde ett dyk där han på inspektörens order filmade kritiska detaljer som roder och propellrar. Johan passade även på att kontrollera statusen på våra zinkanoder, där det tyvärr visade sig att dom har minskat lite väl mycket.
Efter bottenbesiktningen blev det dags för lunch. Christer och Anders Westerholm serverade fläskkotlett med potatis och en fenomenalt god sås. Inspektör och besättning var mycket nöjda.

Sista momentet var en kortare körning då vi fick visa normala rutiner som klargöring för gång, losskastning och tilläggning men även vår manöverförmåga genom några snäva girar i hög fart och att vi kan stanna på en mycket kort sträcka. Vi fick också visa hur vi hanterar "Man Över Bord". Efter tilläggning och återställning hade vi en gemensam genomgång av dagen med summering av resultatet.

BRA JOBBAT ALLA!
/Z

Foto C-G Wahlin
[print_gllr id=4544 display=short]

 

2014-05-01 Provkörning

Torsdagen den 8 maj genomfördes  provtur för att kontrollera status i maskin inför Transportstyrelsens inspektion den 13/5. Både fartyg och besättning behöver övning efter vinterdvalan.
Ett 15 tal medlemmar samlades vid 16 tiden för att klargöra inför gång. Bunkerbilen fylld med livgivande bränsle anlände vid 16 30. I maskin driftsatte och kontrollerade vi lugnt och metodiskt alla system, tack vare den milda vintern slapp vi sönderfrusna rör. Vi har en kvarvarande läcka sedan 2013 i AC kompressorn att försöka hinna laga innan Karlskrona, men den stör inte framdrivningen. Nödbrandpump inlånades från Nordanö, flytvästar stuvades provisoriskt i ABC filter utrymmet. Utrymmet har rensats från ABC filterkassetterna och kommer att inredas med hylla och bli permanent plats för de orange flytvästarna. Olja fylldes i rattstativet, styrmaskin avprovades. Offeranoder togs loss och spolades av, förtöjningar enklades och sjökorten hamnade på kartboden. Bägge elverken startades och kopplades in utan problem. Vi hälsade en handfull gäster från FOI bojbåt välkomna att åka med, därefter intogs en lättare förtäring i form av Köttbullelandgångar med vatten innan det blåstes för gång.

Vår befälhavare för dagen Seppo intog rollen som Mano och begärde start av de bägge yttre, vi började först ut som vanligt med BB GT 1 som allom bekant är notoriskt startgrinig.
Denna gick hon ivrigt igång hur fint som helst utan tvekan vid första försöket! Tur eller inte, grattis för bra avluftning och känslosam snapps Christoffer.  Dagen är historisk i vår förening, det visade sig senare att alla 3 st GT 1 startade på första försöket vid en premiärresa.
Efter en problemfri sväng (lättare vibrationer på MS som snart skakade ur)  på blankvatten över Mysingen med spets en kort stund på 11*750 sattes kurs mot hemmahamnen. Backmanöverprov ua gjordes innan vi gick in till förtöjning, tack Nordanö för att ni tog emot tamparna.

Dagens enda bekymmer var att loggen visade fel, orsaken visade sig vid kontroll efter förtöjning vara en otät utluftningsventil på pitot röret. Felet åtgärdat, men vi måste för framtiden  lägga in en rutininstruktion att elapparatrummet under SLC ska ronderas under gång.

En problemfri  Provtur avslutades med den obligatoriska återställningen och hemfärd ut genom grinden till verkligheten vid kl 21.
Tack alla för en god tur!
Chiefen G Hellström

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Torsdagen den 8e maj var som så många andra dagar denna vår mulen med regnet hängande i luften. På eftermiddagen straxt före kl 16.00 körde min kompis C-G och jag in på basområdet på Gålö för att vara med som besättning på första provturen med R142 Ystad för säsongen. Det gäller ju att ha full koll på att allt fungerar och är på playts och i ordning inför Transportstyrelsens inspektionskörning den 13e maj! Vi har kommenterat vädret i bilen, och C-G, som alltid oerhört positiv, säger att "det skall spricka upp senare"! När vi kommer fram så vi ser piren med Ystad förtöjd är det egentligen ett fantastiskt vackert väder. Helt stilla och en begynnande lättning i det gråa! Ystad ligger fridfullt förtöjd vid piren, och naturligtvis är andra kamrater ur dagens besättning på plats redan!

Vi börjar dagen med någon timmes arbete, efter samling på backen och utdelning av arbetsuppgifter sätter vi igång. Vår nödbrandpump står inne i verkstaden för renovering av trokomaten (ja , delen heter så) så vi har fått låna en likadan av kompisarna på Nordanö. Denna kollas och bärs ombord samt kopplas in i sitt utrymme i däckshuset på babords sida. Därefter skall offeranoderna rengöras från korrosionsrester och läggas upp på tork, maskinarna förbereder i maskin och det bunkras. När så småningom det mesta är klart går vi över på egen kraft och det är dags för uppstart av turbinerna! Alltid lika kul! Denna första gång för året går det oförskämt bra! Samtliga tre turbiner startar perfekt på första försöket!

Vi gör klart för losskastning och det är nu det märks på oss i besättningen att det är ett tag sedan vi gjorde detta. Men vi har en bra besättning och ett gott samarbete och kommunikation med bryggan, vädret är fint och lugnt, och vi tar det lugnt vi med. Att sterssa är inte ett alternativ, då händer det bara olyckor! Ystad lägger smidigt ut, allt fungerar bra, vi får fin hjälp av Ralf från Nordanö på kajen och kommer äntligen ut!

Det är en härlig känsla ombord och idel glada miner och leenden när vi vänder ut mot öppet vatten och skjuter fart! Väl ute på fjärden drar vi på fullt på samtliga turbiner, och börjar testa att hon manövrerar som hon skall. Kraftiga girar följs så småningom av girar med dikt roder åt båda hållen, det är en häftig känsla med Ystads alla 246ton i nästan 40 knop när rorgängaren spinner ratten fullt ¨åt babord eller styrbord! Men allt fungerar utmärkt, maskinerna går som de skall och vi loggar som mest 38knop!

Tillbaka mot hemmahamn och pir, och nu blir det lite pirrigt för oss på back och halvdäck! Första tilläggningen för säsongen! Som väl är i stilla väder..... Vi kommer in fint och lugnt och det verkar gå bra, men vi kommer lite väl långt ut från piren. Ingen möjlighet att kasta förtöjningslinorna i land! Men som väl är har vi följt rutinerna och har ett kasttåg i ordning på backen, iväg med kasttåget till rappa händer på piren, tack igen Ralf, som lägger fast föränden i moringen. Nu kan bryggan beordra back och köra in på föränden och vi ligger straxtväl förtöjda igen efter en härlig och lyckosam provtur som kan summeras med att det allra mesta fungerade som det skule! Inga problem i maskin, litet läckage runt pitåröret men inte allvarligt, däck funkade hyggligt och det märktes att det var lite ringrostigt. Men är man bara medveten om det och tar höjd för det och förbereder så går det smidigt ändå.

Sedan återställning av Ystad och sammanfattning på backen av dagens övning. Magnus Z, sekond ombord, gick i genom hur allt fungerat och vi tog åt oss av det vi gjort bra samt att Ystad skött sig väl, samt det vi kunde gjort bättre med motivering och ökad förståelse som resultat.

Sammanfattningen är att Ystad nu är redo för Transportstyrelsens inspektörer att komma och åka med den 13e maj.

Mvh G Åhlund
Foto C-G Wahlin

[print_gllr id=4494 display=short]

 

2014-05-03 Arbetsdag & Säkerhetsutbildning

Kl 0700 hörde jag tassar på däck, det var inte Christer utan hans hund. Dagen var vacker och stilla och nu förbereddes frukost. Christer hade varit ute redan på fredagen och förberett lunchen. Vid åttatiden började medlemmar droppa in. Fika intogs på torpeddäck och allas leenden var uppe vid öronen.
0900 kallade Z till samling på backen. Vi mönstrades och delades in i 4 grupper.
- man över bord
- brandsläckning
- fartygskännedom
- samt handräckning till Dalagänget som gjorde heta jobb
Alla tog uppgifterna på allvar och genomförde dem med pedagogiskt stöd av våra underbara kamrater och lärare. Lunch intogs med sedvanlig hög nivå på volym och smak, vi var över 30 pers.
Fortsatt övning bb flytvästförråd rensades ur vid svetsning och gjordes om för att bli större och mer praktiskt. Samling i 12 manna, men alla av oss fick inte plats så vi gjorde i ordning kapellet till sb enternät, nu kom det info om att låsa nedgångskappen, och det var fler som försökte komma upp men det var en skarp övning på att utrymma i totalt mörker, nyttigt. Det finns en hel del kvar att göra innan vi kastar loss till KK men som uppslutningen är så kommer hon skina när vi är klara.
Tack för trevlig samvaro
Text & foto C-G Wahlin
[print_gllr id=4346 display=short]
[print_gllr id=4468 display=short]
Foto P v Melen

 

2014-04-05 Säkerhetsutbildning

0900 var det svårt att komma ner i Ystad. En hel del stod på torpeddäck och väntade, - på vad undrade jag och hängde av mina kryckor och haltade ner för lejdaren.  Dörren gick inte att få upp, kom igen nu ingen mobbing tänkte jag bara för att jag numer är titanman….

Med lite tryck och rop gick det att få upp dörren, där var det knökafullt, kända och okända ansikten var samlade runt christers uppdukade frukost det var fullt men de nya var inte vana vid hur en trång logistik funkar så de stod still där de var och de fick goda råd vad begreppet rotera betyder. Efter en stund var det dags att gå upp till båsamässen. Extrastolar bars fram, det var säkert upp mot 30 pers som anslutit sig till dagens genomgång.

Z är ju som vi alla vet helt otrolig och tar oss igenom momenten av säkerhet ombord, teori, frågor, erfarenheter, krav, lite bilder och film. bra som sjutton med repetition. Så är det helt klart snart dags för lunch, halva gänget ner till Ystad, resten fick kvarsittning, - Skojar bara de tog ett pass till eftersom Christer hade inte koll på hur många som skulle komma. I sedvanlig ordning så fanns det underbart god mat till alla. Eftersom  det var en frisk SV vind med underbar sol så det gick att sitta i lä av däckshuset och se solen glittra i vågorna. Bättre restaurang får man leta efter. Halva gänget upp igen, & andra halvan ner för sin lunch. Z fick nog ingen lunch tror jag…….

I mellantiden så har vi på Ystad 2 läkare, dubbel Janne som tog sig an de som ej hade giltiga intyg, de var noggranna i sitt värv så var det dags för praktisk tillämpning kasta tross från backen och kasttågsövning på vägen det var nyttigt att få egen insikt i sin egen förmåga och en hel del roliga episoder kunde beundras och belönas med applåder…. Som vanligt härliga leenden och glada tillrop tiden gick fort och snart var det en del av oss som behövde åka hem till familjeuppdrag men redan vid grinden så kändes det som att dagen gått alldeles för fort.

Vid pennan titan CG Foto: Larsa 
Två av våra duktiga instruktörer.
Två av våra duktiga instruktörer.

Intresserad

Intresserad

Titanmannen med sällskap

Titanmannen med sällskap

Anders njuter av det fina vädret i vänta på...

Anders njuter av det fina vädret i vänta på...

Vad är det som händer?

Vad är det som händer?

2014-04-05 Utbildningsdag
Kasttågs träning på land.
2014-04-05 Utbildningsdag
Taktik snack inför eftermiddagen.
2014-04-05 Utbildningsdag
Coola grabbar.

Vacker syn i vårsolen.

Vacker syn i vårsolen.

Utbildning

Utbildning

2014-02-15 Årsmöte

Årsmötet hålls denna gång ute på Gålö.

Försnack i mäss 1

Försnack i mäss 1

Alla samlade i Båsamässen

Alla samlade i Båsamässen

Ordförande har ordet

Ordförande har ordet

Eftersnack efter mötet, ombord på YSD

Eftersnack efter mötet, ombord på YSD

2014-01-31 Arbetsdag -  allmän städdag på Gålö

Inte mindre än 19 medlemmar hörsammande erbjudandet att komma ut till arbetsdagen. Däribland två nya medlemmar, Mats Johansson och Björn Levinson, välkomna. Även Spica och Radiomuseet hade städdag så det var mycket folk på Basen denna lördag.
Morgonen började som vanligt med frukost ombord och lite snack om dagens uppgifter. C Gålö, Lennart Törnberg, hade producerat en lång lista med sådant som behövde åtgärdas. Till exempel behövde våra torpeder inkl. tillbehör flyttas och all bråte bakom containrarna behövde gås igenom. Det mesta visade sig vara maskinrelaterade prylar så chieferna Gunnar H och Kenneth T inspekterade varje detalj innan dom gick i skrotlådan alternativt sparades. Det fanns även en del el och elektronikskrot som sorterades ut. Det som bedömdes vara användbart flyttades bl a till Brandstationen. Torpedtillbehören stuvades ombord.
Vid 12 tiden var det lunch, bl a bjöds det på revbensspjäll med äppelmos :-).
Efter lunchen tog ett gäng på sig att montera av alla våra flottar och lägga dom på pallar på kajen. Dom skall skickas iväg för den årliga ompackningen. Övriga fortsatte med utsortering av ”bra att ha prylar”.

Vid 15 tiden började dom flesta bli nöjda med dagens insats och drog sig hemåt.

Sparas!!

Sparas!!

Det går åt mycket folk på en städdag..

Det går åt mycket folk på en städdag..

Det finns prylar överallt..

Det finns prylar överallt..

C-Gålö poserar framför kameran

C-Gålö poserar framför kameran

2014-01-11 Första arbetsdagen

 

Frukost och genomgång av dagens aktiviteter

Frukost och genomgång av dagens aktiviteter

p1010461

Oljebyte på MS KaMeWa

p1010465

Ilandtagning av kätting. TUNGT

unnamed (1)

Tuffa grabbar...