Sandhamnsturerna 3 och 4 oktober

Två dagar i rad hade vi körningar till Sandhamn. Nedan får vi en berättelse av Jan Olof Waltersson.

Sandhamn VIP lördag 3 okt 2020

Lördag 3 oktober samlades 35 förväntansfulla passagerare för att äntligen åka den klassiska resan till Sandhamn, som var planerad till i maj. På grund av anledning blev Sandhamn VIP (och efterföljande Sandhamn Extra söndag 4 okt) inte av förrän nu.

Vi hade dock tur med vädret på lördagen med växlande molnighet och 14 grader. Dagen började med samling på Flaggplan på Gålöbasen med kaffe i det fria vid Intensiven. En presentation av dagen gjordes av ordförande Bo Hihldor och dagens befälhavare Johnny Lund

Efter påtagning av flytvästar och säkerhetsgenomgång var det dags för losskastning. Ystad förde sig i maklig takt ut på Mysingen innan vi satte kurs mot Sandhamn i full fart. Vi passerade nära Ornös västsida innan vi kom ut på Jungfrufjärden för full fart igen. När vi sen kom ut på Nämdöfjärden hade vi öppet vatten igen ändra fram till Stavsnäs och på Kanholmsfjärden där vi girade in mot Sandön och Sandhamn. På vägen dit mötte vi briggen Tre Kronor af Stockholm.

När alla fått stilla sin nyfikenhet var det dags för losskastning igen och att manövrera ut Ystad ur den vimlande hamnbassängen. Ingen på uteserveringarna kunde missa att något stort var på gång… Fast, ingen ”Smoke on the Water” hördes…. (Detta rättades till på resan dagen efter, redaktionens anmärkning)

Efter tilläggning var det dags för härlig lunch på Seglarhotellet, stekt strömming eller Wallenbergare. Eftersom vi hade nästan 3 timmar i land fanns det gott om tid för en vandring i det pittoreska Sandhamn eller för de som så önskade, guidade turer, i mindre grupper ombord på Ystad.

När kursen satts mot Gålö igen följde vi morgonens rutt tills vi kom norr om Dalarö där vi tog den inre rutten fram till Dalaröudd. Vi passerade Dalarö skans i soligt väder och på sista benet hem visade besättningen hur man stannar på, om inte en femöring, så i alla fall på 1-2 båtlängder. Detta i kontrast till de 38 knop fartyget kunde hålla i marschfart. Vid Oxnö huvud visste vi att dagen närmade sig slutet, men vilken dag det hade varit.