Vårens andra biljettkörning gick genom Järnholmssund. (Våra biljettkörningar är öppna för allmänheten att boka plats för att uppleva det fd örlogsfartyget Ystad)
Som alltid öppnar vi grindarna till Gålöbasen för att släppa in resans passagerare innan samling och fika vid ankomsten på förmiddagen. De flesta anländer i bil, men idag var det också passagerare som tagit de allmänna kommunikationerna med SL buss. Även en abonnerad buss väntade i kön. Det var ett gäng som firade 50-årsjubileum som torpedbåtsbesättning på dåvarande T 135 HMS Västerås som senare blev R135 Västerås och robotbestyckad. De hade samlat ihop ett gäng och gjort ett riktigt event med hotellvistelse i Stockholm City, och resa till Gålö med egen abonnerad buss.
T135 50 år Mingel på useet Göran
Förväntningarna höga på dagens arrangemang och Ystads besättning hade förberett sig för mottagandet. Kaffet var klart och bullar serverades vid ankomst. Sedan blev det presentation av dagens upplevelser som började med att hälften av dagens passagerare fick gå rundvandring runt Gålöbasen där man också kunde se MTB-båtarna (motortorpedbåtarna) som än så länge låg på landbacken. Vidare blev det en förevisning av Radiomuseet och en titt in i motorverkstaden där Isotta-Franchinimotorerna gick att skåda. Samtidigt gick andra hälften direkt till fartyget och delades in i små grupper vilka fick varsin guide på en rundvandring i fartygets alla utrymmen. Sedan switchade Gålögruppen och fartygsgruppen aktivitet och på så vis fick alla ta del av samma info.
Under tiden grillades det hamburgare i full fart och tillbehör och dryck ställdes i ordning tills det blev dags att äta. För de som var extra hungriga kunde räckte det till att få ytterligare en hamburgare. Efter matpausen var det dags att fokusera på sjöresan. Vi samlades på piren, flytvästar togs på och säkerhetsinfo gavs genom högtalarna innan det var dags att kliva ombord.
Passagerarna ombord
Resan började i lugnt tempo ner mot Berga Örlogsbas där vi på avstånd kunde betrakta två Visbykorvetter, robotbåtarnas arvtagare. Vi vände om och åkte tillbaka mot Mysingen och drog ner farten till stillaliggande. Mano gav därefter
Mulet men inte kallt eller rått
order till maskincentralen ”Alla tre 11,7”. Det betyder spakarna i botten och högsta varvtal på samtliga maskiner och maximal acceleration. I ett huj och imponerande, var vi uppe i högsta fart, med riktning längs färdrutten genom det smala Järnholmssund. Efter uppmaningen till passagerarna att hålla i sig och stå stadigt på däck genomfördes den behövliga och kraftiga styrbordsgiren förbi grundet som låg mellan oss och Järnholmssund. Ytterligare kursjusteringar gjordes och kontroll att det var fritt, i sundet medförde att vi dundrade in genom den gamla örlogsleden som till och med Jagarna använde på sin tid. Ett sus gick genom passagerargruppen och vågorna sköljde över klipporna på båda sidor. Vi fortsatte i en båge och vände tillbaka och sänkte farten genom sundet förbi ön Långbäling. Efter denna passage gick farten upp i full styrka över Mysingen och tillbaka till Gålö och avslutades med en oerhört fin tilläggning.
Intresserade passagerare Foto på sjön
Det räckte med shorts CG håller koll
Passagerarna lämnade fartyget och sjöresan blev en god upplevelse och ett imponerande och gott minne för alla deltagare. De jubilerande från Västeråsbesättningen stannade dock kvar på samkväm, bildvisning och måltid ombord för att uppleva gamla minnen.
Avslutande måltid Även mäss 2
Kvällen tog sin ända även för dem och en buss hämtade för hemresa till hotellet.