Äntligen var det dags att genomföra den uppskjutna resan till Femörefortet i Oxelösund. Ett fantastiskt väder för denna långresa mötte oss på morgonen med solsken och vindstilla. Passagerarna samlades som vanligt på våra evenemang vid museet på Gålö. Det serverades fika med bröd, info gavs om dagens utflykt och vi samlades snabbt på piren för flytväst och säkerhetsinfo.

Väl ombord backade Ystad ut i den sköna morgonsolen och vände upp mot Mysingen med fartyget på sin rutt till Oxelösund. Vi passerade i högsta fart ut vid Danziger Gatt förbi det tidigare pjäsbatteriet vid Mellsten, och fortsättning  via Öja med Landsort och vidare in i leden söderut. Vi fick uppleva härliga vyer när vi slingrade mellan vackra öar och låga skär innan vi kom in genom Sävösundet till fjärden Tvären. Denna fjärd (över 70 m djup) med dess runda form anses skapad av ett meteoritnedslag för ca 450 miljoner år sedan. Det var underbart att beskåda land och sjö längs rutten.

Till sist syntes silhuetten av Oxelösunds järnverk och då var det inte långt kvar för tilläggning den s k Fiskehamnen i Oxelösund. Något försenade steg passagerarna av och gick tvärs över hamnplan till restaurang Sailor där vi blev serverade våra måltider. Under tiden som vårt sällskap lämnat Ystad kom nyfikna besökare ner till hamnen och fick gå ombord på Ystad. De blev guidade på däck och vissa utrymmen.

Efter måltiden väntade en buss på oss och styrde via en smal och krokig väg med branta backkrön tills vi nådde pjäsanläggningen på halvön Femöre. Två guider mötte upp och tog oss direkt upp till anläggningens mätstation och även pjäs 2. Därefter delades vi upp i två grupper och gick in i den underjordiska anläggningen djupt nere i berget.

Genom tjocka ståldörrar och långa kulvertar kom vi fram till förläggningen med trevåningssängar för manskapet samt matsalen som även var en samlingspunkt. Vi fortsatte genom ytterligare kulvertar till eldledningscentralen och senare till pjäs 2, fast denna gång nere i berget. Besöket avslutades, bussen förde oss tillbaka till Ystad och efter ombordstigning startades gasturbinerna och vi styrde hemåt till Gålö igen. Passagerarna var otroligt nöjda med dagen och efter avstigning så kunde de passera grindarna och åka hem med en härlig upplevelse i minnet.