I Kalla Krigets Kölvatten

Nu i höst har vi kommit igång ordentligt med körningar för allmänheten. På lördagen genomförde vi årets andra biljettkörning som denna gång gick i Kalla Krigets kölvatten. Klockan 10:00 öppnades grindarna till Gålöbasen och 35 förväntansfulla passagerare hälsades välkomna med kaffe, te och nygräddade kanelbullar, allt ackompanjerat av en härligt värmande höstsol som steg på himlen.

Passagerarna delades in i 2 grupper, den ena gruppen fick en rundvandring på Gålöbasen samtidigt som den andra halvan i sin tur delades in i 6st smågrupper  inför guidning ombord. Eftersom vi har en situation med pandemi i samhället så har vi anpassat oss till mindre grupper, reducerat antal passagerare och slimmad besättning. Detta för att hålla avstånd så gott det går.

Photo
Under däck använder vi munskydd. Här i SLC.

Efter guidningarna intogs måltid med rejäla hamburgare. Inför losskastning genomfördes den obligatoriska säkerhetsgenomgången för passagerarna, samt demonstration av hur pjäsen (kanonen) manövreras.

Gästerna fotograferade och filmade manövreringen av pjäsen.

Tyvärr hade inget av de övriga fartygen möjlighet att köra rote med oss denna gång då Spica beslutat att inte köra med passagerare denna säsong, och motortorpedbåten T26 haft problem med leverans av propelleraxlar. Loss från piren gick turen genom historiskt kända farvatten från Kalla Krigets dagar. Bland annat passerade vi Märsgarn där den katastrofala jagarolyckan inträffade 1941, vidare förbi Berga Örlogsbas, Horsfjärden och Muskö med sina fartygsportar in i berget, innan den tredje gasturbinen tändes upp och gav oss full fart över Mysingen med det nästan spegelblanka havet tillbaka till Gålö.

Photo

Vid förtöjning var det få som inte uppvisade det klassiska robotbåtsleendet, vilket är en vanlig effekt av att åka med oss ? Tack alla för en fantastisk dag!
Projektledare för körningen och skribent /Johannes Nordgren