Äntligen så var det då dags för årets sista körning, för medlemmar samt några specially invited partners. Detta skedde den 9 december och målet var lunch på KSSS-klubbens fashionabla restaurang i Sandhamn. Många medlemmar hade samlats för lite middag och samkväm med övernattning ombord redan på fredagen, så både besättning och gäster var på plats vid samling på backen klockan 9. Vi la in lite skylt- och informationsmaterial i pjäsen för att kunna skapa intresse, förståelse och kontaktmöjlighet i Sandhamn, då vi inte avsåg att guida allmänheten ombord.

En lite kylig, frostig och blåsig morgon. Det blåste en måttlig sydostlig, lite snöbyig vind med bitvis dis och dimma, när vi kastade loss klockan 10. Sträckan blev i huvudsak halv vind från styrbord och det var eller blev heller inte vinterns hittills soligaste dag. Efter en kortare tvåmotorig startsträcka förbi avmagnetiseringsstationen och diverse tekniska justeringar fick vi fart på alla motorer, generatorer och radar, så vi marschade på i dryga 30 knop över Jungfrufjärden, Nämdöfjärden och en bit av Kanholmen innan vi saktade ner och girade styrbord in i Sandhamnsleden. Det var lite strapatsrikt att stå på fördäck i fart- och motvind och låta ansiktet piskas av sylvassa snöflingor, men många härdade ut ett tag och mellan byarna fick vi se lite Titanic-show längst framme på backen.

Annars var det fullt i mässen och bästa skyddet var som vanligt i lä bakom pjäsen. Några enstaka modiga på väg till eller från halvdäck på lovartssidan blev väl lite fuktiga av brytande fartvågor. I Sandhamnsleden såg vi Rödkobbsfjärden som vissa myndigheter vill spränga till en alternativ farled för kryssnings- och andra fartyg- Detta som ett alternativ till Farfarsgrundets 90-graders styrbordsgir just före Sandhamn, men gudskelov verkar det projektet ligga i malpåse.

Väl framme i Sandhamn, och efter en väldigt tjusig förtöjning vid lotsbryggan, pimpades Ystad med en stor dekal och två informerande ”Pratare” längs vägen och vid kiosken/ångbåtsbryggan.

Gäster och medlemmar tog sig raskt förbi de lokala marknadsstånden till KSSS-restaurangen med en betagande utsikt över havet österut och militärbasen för kustjägarna med Korsö Torn mitt i blickfånget. Påfallande många andra lördagsgäster på lunch samtidigt. Det var kanske de nya båtburna basturna, julmarknaden och kvällens julbord som var dragplåster. Lunchen som bestod av fiskgryta på lax och sej eller Wallenbergare gick lätt ner.

Bo Hilhdor höll ett bra anförande i vilket sammanfattades det gångna årets aktiviteter med träning, biljettkörningar och medlemsresa och skissades på kommande årets dito, vilka bl a inkluderar en veckas torrsättning på Beckholmen och information om att, inte Transportstyrelsen utan vi själva, ska utöva säkerhets- och sjövärdighetskontroll nästa år – egenkontroller. Ett tal och en sång för 80-årige Rune framfördes och present överlämnades innan kaffe med Polly intogs och en stunds julmarknadsbesök vidtog.

Losskastning i snudd på akterlig vind gick fint och Sandhamnshålet passerades i medvind och kraftfull gasturbindoft. Återresan gick geschwint, inre vägen via Dalarö Skans passerades och fotograferades. 

När vi förtöjt i den vackra skymningen debarkerades 4 livflottar med lite olika metoder för senare kontroll och inspektion. Efter iordningställande sammanfattades dagen på torpeddäck av fartygschefen Johnny och diverse frågor fick sina svar. Därefter skingring och en väderbiten skara lämnade Gålö med känslan av en bra och händelserik dag och ett vackert fartyg, som nu liksom vi andra, får lite välbehövlig vintervila inför nästa säsong. Väl mött då.

Tills dess tillönskas En God Jul Och ett Gott Nytt År!

Vid pennan: Tomas Richter

Foto: Malin Harström