Farsdagskörningarna 13 november

Trots ett rejält snöväder tidigare i veckan bjöd Norra Mysingen på ett härligt väder med solbelysta klippor, regnbåge i vågsprutet och en härlig stämning ombord. Passageraranmälningarna var så många att vi dubblade turen och åkte två gånger denna dag. Vi började färden ner mot Berga där vi kunde se de två Visbykorvetterna Helsingborg och självaste Visby, samt andra fartyg. Ciceronen ombord berättade om slottet Berga, hur det kom till och senare skänktes till Svenska Staten. Vidare fick vi höra historiska fakta när vi körde in i viken vid Märsgarn,om jagarolyckan när tre svenska jagare sänktes 1941. Därefter styrde vi ut mot Mysingen för att sedan stanna helt med förskeppet riktat rakt ut över Mysingen. Nu laddades samtliga tre Rolls Royce gasturbinmotorer för full fart med sina 13.000 hkr. Nu kom ordern från Mano om "spakarna i botten"! Det innebar en massiv urladdning där 275 ton Ystad accelererade från 0-38 knop på mindre än en minut. Woooow! Passagerarna blev mäkta imponerade och i full fart och 11,7 tusen varv/minut på motoraxlarna. Efter ett par kraftiga girar där passagerarna uppmanades att hålla i sig i något fast föremål ombord nalkades vi det smala Järnholmssund mellan Utö och Ornölandet. Alla fick stora ögon vid passagen av sundet där vågorna orsakade av fartygssvallet, klättrade högt upp på klipporna som tycktes vara bara några meter från fartygssidorna. Därefter saktades farten in en stund innan vi tog ny sats tillbaka över Mysingen. nu fick vi vinden nästan rakt emot oss, vilket medförde att man kunde luta sig kraftigt framåt om man stod på däck. Det var endast  fartvind och sydvästvinden som sammanlagt var av stormstyrka, höll emot och man kunde tryggt luta sig mot dem utan att behöva falla ner på däck. Nåväl- allting har ett slut , så även resan när vi närmade oss kajen på Gålö. Vid tilläggningen åkte vi mot kajen  i relativt hög fart för att i nästa  stund snabbtoppa intill kaj och trossarna kastades iland och förtöjningen genomfördes. Därefter vankades lunch med ärtsoppa och punsch samt pannkaka med sylt som intogs ipå uppdukade bpord i Intensiven, den byggnad vi numera får nyttja. Ett stort tack till vår fartygshusa Eva-Lena som suveränt lagat ärtsoppa i omgångar i två veckors tid. besättningen fick snabbäta lunchen tillsammans med passagerarna. Sedan var det dags  att  kasta sig iväg med en ny omgång passagerare som redan smörjt kråset med Eva-Lenas härliga mat. Denna andra tur gjordes på samma sätt som den första och när de sista passagerarna lämnat fartyget var det återställning av fartyg och alla kunde pusta ut efter två lyckade turer.  Tanken är att göra detta event till en årlig tradition.

 

robot-slide-3

 

nedtecknat av Björn Levinson