14 oktober var dagens tema ”Robotbåtar”. Kl 09.00 samlades passagerarna för fika och välkomnande med stora förväntningar på vad som komma skall. Det var en härligt klar och vacker oktobermorgon med frisk luft och härliga höstfärger. Dock gjorde vindutsikterna att fartygsledningen funderade lite på om det vore bra att lägga om ordningen i programmet. Det förutspåddes ökande och mycket hårda vindar till eftermiddagen med ogynnsam vindriktning för losskastning och tilläggning. Beslutet blev att efter fikat ger vi oss direkt ut till sjöss för en Järnholmssundspassage.

Sagt och gjort, på med flytvästar för alla, säkerhetsgenomgång och losskastning. Även om det blåste en del så var det inga problem med vinden. Passagerarna var uppmanade att ha vattentåliga och ändamålsenliga kläder, vilket gjorde att man kunde klara mycket stänk till sjöss. Vi började med en runda in i Märsgarnsviken, där vår ciceron berättade om den tragiska jagareolyckan 1941 då 33 människor omkom  och 3 jagare blev sänkta. Vi vände upp mot Norra Mysingen och ut på fjärden. Där sågs ett annat fartyg ur Veteranflottiljen som vi själva tillhör. Det var fartyget T121 Spica, som är föregångare till robbåtarna.

Humöret var på topp bland passagerare och besättning denna tidiga morgon. I den redan kraftiga vinden gällde det att stå på ”rätt ställe” ombord, annars fick man kraftiga stänk på sig. Passagerarna hade i ett mejl uppmanats att ha på sig extra vattentåliga kläder så man skulle klara vind och vatten på ett bra sätt. Vi siktade mot Järnholmssundsamtidigt som vi undrade om det skulle kunna gå att hålla högsta fart med tanke på de kraftiga vindarna. Fartygschefen, Mano, navigatör och rorgängare gjorde att det gick alldeles utmärkt med passagen trots omständigheterna. Trots att det var lördag och hårda vindar var vi inte de enda fartygen med militär anknytning som var på sjön. Vi fick se en av Visbykorvetterna samt två av de äldre korvetterna operera i våra farvatten.

Efter passagen genom Järnholmssund vände vi tillbaka i den tilltagande sydvästliga vinden. Det var då god klädsel kom till sin rätt och gjorde störst nytta. Mysingen korsades än en gång på tillbakavägen och dags för tilläggning. Den kraftiga vinden i ogynnsam riktning gjorde det bökigt, och med förändan fastgjord i piren fick man dra in aktern för hand mot piren.

Fler starka besättningsmedlemmar lyckades till sist att få till det. Debarkering av passagerarna tog vid och de begav sig till muséet för föredrag om robotbåtarna. Detta följdes av guidning i smågrupper ombord varefter det var dags för lunch i form av hamburgare.

Då hade också Skeppsbutiken öppnat, där man kunde köpa varor såsom, klistermärken, tygmärken, glas , muggar, pins och kepsar mm, försedda med Ystadmotiv. Grindarna öppnades och passagerarna lämnade Gålöområdet med en unik upplevelse i bagaget.