Idag var det rotekörning i Kalla krigets kölvatten som traditionsenligt går i rote med T121 Spica.
Passagerarna för både Spica och Ystad samlades på morgonen i gott väder. Som vanligt gled vi in i Märsgarnsviken där det för nästan exakt 80 år sedan inträffade den s k jagarolyckan. En explosion sänkte då de tre jagare som var baserade där, Klas Uggla, Klas Horn och Göteborg. Tragiskt nog omkom 33 örlogsmän vid olyckan och flera skadades.
Vi körde vidare ner mot Horsfjärden där ubåtsincidenterna inträffade på 1980-talet, där man kunde konstatera att främmande makt bedrev undervattensverksamhet. Resan fortsatte in mot Berga, där vi har ostkustens örlogsbas och den s k Fjärde Sjöstridsflottiljen. Vidare gick resan i lägre fart utmed Muskö, där vår ciceron Tommy berättade om Musköberget och visade det som syntes av militär karaktär. Han hade ”inside information” att berätta, bokstavligt talat, eftersom det är Tommys arbetsplats till vardags. Dock utan att berätta militära hemligheter naturligtvis.
När Muskö var passerat bar det av ut på fjärden Mysingen och gasturbinerna skruvades upp till högsta fart. Nu gick det undan i det strålande solskenet. Fartygen fick här utrymme för avancerad rotekörning där de manövrerades bredvid, förbi och cirkulerande om vartannat och fick känna på varandras vågsvall. Det var manövrer som vi inte är vana vid att uppleva, men som kan ske i skarpt läge. Passagerarna fick uppmaningar att vara varsamma och hålla i sig som vanligt. Efter detta närmade vi oss Gålö och besättningen gjorde klart för tilläggning. Väl iland så var många av passagerarna helt euforiska efter dagens upplevelser och återvände hemåt.
Foton: Jan Olof Waltersson