Nu har vi kommit igång med utbildningar och underhåll. 29 mars var det det första passet med livflotte övning där alla deltagare övade på att vända sjösatt livflotte som hamnat upp och ner, ihoppning med överlevnadsdräkt (som visade på att det kan vara ganska svårt att ta sig fram i vattnet då man verkligen flyter som en kork). Därför var det viktigt att få ur så mycket luft som möjligt för att ta sig fram på ett bra sätt. Vi testade också att flyta med våra orangea säkerhetsvästar. Detta gjorde vi i samarbete med patrullbåten Jägaren och de som inte var med denna dag har ny chans 6 april och platsen där vi övar är badhuset Säbyhallen i Salem centrum.
30 mars hade vi övningar ombord med repetition och praktisk övning av hantering med förtöjningstrossar vid losskastning och tilläggning. Vi övade också på att kasta kasttåg. Kasttåg kommer säkerligen att behövas användas i högre grad denna säsong , med anledning av att vi införskaffat grövre trossar som då blir tyngre att hantera.
Med hjälp av fartyget Nordanö som ligger på grannpiren och dess lyftkran, rensade vi på halvdäck och tog bort alla robotlådor inkl stativ, vilket gjorde det ovanligt ödsligt i aktern. Detta som förberedelse inför torrsättning och maskinbyte.
Vi har nu fått definitivt klartecken att komma in på Beckholmens varv där vi torrsätter fartyget i en docka. Här ska underhåll och reparationer genomföras, botten tvättas och målas, vi ska mäta skrovtjocklek och efter det kommer representant för Transportstyrelsen och tar del av mätresultaten. Mycket annat skall göras och det stora arbetet blir att öppna fartyget på akterdäck/luftintag så vi kan lyfta ur styrbords gasturbin och sätta in vår nyförvärvade gasturbin som redan ägnats flera hundra persontimmars arbete för att konvertera för marin användning. Den har vi fått överskeppad från England där den tjänstgjort som reservkraft vid ett kärnkraftverk. Den är av samma typ som den vi tar bort, men är renoverad, har lite högre effekt och lägre bränsleförbrukning.
Vi tar oss från Gålö till Beckholmen 29 april och dockar in 30 april. Sedan görs alla arbeten och förhoppningsvis dockar vi ut och åker tillbaka till Gålö 8 maj. Vi kommer med all sannolikhet ej ta med betalande passagerare på sträckorna till och från Gålö. Första körningar med passagerare blir sandhamn 17 och 18 maj. Dessa är dock fulltecknade varför nästa möjliga körning att åk a med Ystad är 1 juni på Gålö då vi gör rotekörning med Spica under temat torpedaattack, där vi simulerar ett torpedavfyrningsanfall. Dit går det fortfarande att anmäla sig via mejl till event@robotbatar.se.