Föreningen Svenska Robotbåtar gör regelbundet resor där det enbart är medlemmar som är passagerarna. Vi har tidigare varit i bl a Karlskrona, Kiel, och Öregrund. I år går resan i Österled.

Dag 1, lördag 14/8

På lördagsmorgonen samlades all som åker med kl 8.00 på Backen. De flesta hade redan kommit på fredagskvällen och övernattat ombord.

10.00 var det losskastning och med en rejäl sydvästlig vind och medsjö fick vi en gungig resa tvärs över Östersjön. Vi blev anbefallda att inte vara utomhus på däck, förutom signaldäck där det var tillåtet att vistas. Efter en sprayig resa fram genom vågorna med tre gasturbiner i full gång anlände vi till Hangö.

Där möttes vi upp av två reservofficerare från finska flottan som hjälpte oss att ta emot trossarna. Något senare kom Stadsdirektören från Hangö ner och presenterade sig. Därefter anlände även andra finska representanter och bjöds på bubbelmingel. Vår besättning nu iförda fin klädsel blev skjutsade in till staden och bjöds på en härlig restaurangmiddag av våra finska vänner.

Dag 2, söndag 15/8

Ystad är nu baserad i Hangö hamn, där handelsfartyg kommer och går, och i natt har två fartyg anlänt, lossat och lastat samt givit sig iväg under dagen.

För vår del, när frukosten var klar, ställde vi i ordning för guidning av allmänheten ombord. Vi hade 150-200 intresserade personer ombord fördelat över ett stort åldersspann. Vi ställde fram vårt souvenirbord och våra guider fick jobba hårt denna dag.

Besättningen var inbjudna till Hangös museum som vänligt nog öppnade det bara för oss. Vi som var intresserade av detta och följde med fick se en mycket intressant film om Hangös historia under Andra Världskriget. I Finlands försvarskrig mot Sovjetunionen slöts en fred vilken innebar att Sovjetunionen fick arrendera halvön Hangö ligger på, vilket egentligen innebar att det Sovjetiska hotet kvarstod. Man liknade det vid en pistol riktad mot huvudstaden Helsingfors.

Inför kvällen var det tänkt att vi med våra finska vänner, skulle göra en tur med Ystad och  därefter ha grillmiddag på hamnplan. Vi kunde inte genomföra körningen pga den hårda vinden som blåste rakt in i hamnen. Planerna fick göras om och vi ska försöka genomföra resan nästa dag i stället. Vädret ställde återigen till det inför middagen då det började regna, och även där gjordes planerna Trots regnet grillades maten, men fick intas tillsammans med våra gäster i fartyget. Där fortsatte kvällen med samkväm tills det var dags att krypa till kojs.

Dag 3, måndag 16/8

Denna dag var dedikerad till besättningen och underhåll. Nu skulle vi på plats uppleva de områden där gårdagens filmföreställning utspelades. Vi blev hämtade med buss för transport till Hangö Frontmuseum, beläget där den svenska frivilligstyrkan var baserat under krigstiden.  Museet var öppet  enkom för Ystads besättning. Under tiden för besöket skedde parallellt vid hamnen en presskonferens med Ystad för två lokaltidningar samt Nylands Brigader.

Efter en grundlig guidning fortsatte vi till Harpskogslinjen, en försvarslinje som sträckte sig 4 mil parallellt med gränslinjen till området Sovjetunionen disponerade. Där visades en Irmabunker upp och just denna var avsedd för 20 personer som skulle försvara närområdet. Vi fick uppleva hur soldaterna hade det under 6 månaders tid under kriget. Efter denna uppvisning åkte vi tillbaka till vårt fartyg. Nu blev det tid för personlig verksamhet fram till sen eftermiddag..

Kl 18.00 genomfördes en körning där våra värdar med anhöriga åkte med. Kl 18.00 genomfördes en körning där våra värdar med anhöriga fick en provtur på havet utanför Hangö. De var mäkta imponerade av upplevelsen med Ystad.

Dag 4, tisdag 17/8

Sista dagen i Hangö. Under vår tid här har vi fått entusiastisk och mycket stor hjälp av våra kontakter från Finland. Vi hade de finska förbindelseofficerarna Kommendörkapten Robin Elving och Kommendörkapten Yrjö-Pekka Rautalahti som också hjälpte till när Ystad var i Åbo för flera år sedan. Vidare har museichefen Jörgen Engroos och Stadsdirektören Dennis Strandell varit mycket gästvänliga och bjudit oss på upplevelser. Till frukost denna morgon kom Robin och Yrjö-Pekka, dessa två personer som hjälpt oss med så mycket t ex beställning av slamsugning, bunkring och till och med hjälpt oss handla mat.

Förmiddagen ägnades förtjänstfullt åt ett föredrag av vår medlem Bo Jansson, som på sitt karaktäristiska vis tejpade upp kartor och bilder på styrhytten. Han berättade om militärpolitik, mineringar och fartygspositioner under krigstiden. Förberedelser för överfarten till Tallinn vidtogs och vid losskastning var det publik som tittade på, och den tidigare våra finska vänner som tidigare nämnts vinkade av oss.

Överfarten gick lugnt till sjöss i hygglig vind och sjö, grått och mulet med inslag av regn. En fin tilläggning av dagens andra mano, C-G Wallin, i en smal öppning mellan två stora plåtbojar vid Marinmuseet avslutade resan. Vi välkomnades av den svenske militärattachén Jörgen Westerlund som med några andra åt middag ombord.

Dag 4-5, onsdag och torsdag 18/8 -19/8

Vi vaknade i Tallinn tryggt i hamn ett par dagar gav utrymme för flera aktiviteter. Vi kunde besöka Estlands Sjöfartsmuseum med fritt inträde. Det visade sig ha en spektakulär interiör där man fick gå på gångplan högt ovanför bottenplanet med en fin utsikt även på upphängda föremål. En stor attraktion var en u-båt med namn Lembit, som tidigare tjänstgjort i den Sovjetiska marinen. Halva besättningen åkte in till staden för en guidad tur, (andra hälften fick chansen dagen därpå). Vi hade en svensktalande guide vid namn Anu, som pratade en mycket lättförståelig svenska. Vi fick se fina vyer och byggnader samt en god inblick i Estlands omvälvande historia där både Tyskland, Danmark Sverige och Sovjetunionen har varit inblandade.

Det var Open Ship båda dagar med många besökare trots att vädret var opålitligt, blåsigt och svalt. Våra guider gjorde en verkligt stor insats där det mestadels fick ske på engelska språket. På onsdagen genomfördes en körning med våra värdar i Tallinn, alltifrån militärattachéer, ambassadörer, marinchefer, chefen för SMTM med flera och från några olika länder. Det blev succé och de fick känna på Ystads egenskaper på flera sätt.

Kvällen avslutades med att alla på Ystad bjöds på buffe-middag tillsammans med de som åkt med Ystad på turen tidigare. Vi fick också besöka marinbasen alldeles intill vår pir. Där berättade man om marinens dykarverksamhet och den relativt nya patrullbåten (mycket liten) för 6 mans besättning, Man var stolt över att den var Estlandsbyggd och att ett tiotal gått på export till annat land.

Som vanligt hade vi trevligt och god gemenskap ombord och en av kvällarna blev det allsång i tolvmannahytten till gamla dansbandslåtar och hits från förr. När klockan blev mycket flyttades verksamheten ner till maskincentralen så att alla som behövde sova kunde få det tyst och lugnt.

Dag 6, fredag 20/8

Hemresa

Dagen till ära var det Estlands nationaldag och 30-årsjubileum till minne av frigörelsen från Sovjetunionen. Vi bidrog till detta genom att hissa signalstället för att hedra händelsen. Förmiddagen ägnades åt förberedelser för avfärd samtidigt som några fick vara med och uppleva en guidad tur i Tallinn. Kl 13.00 var det losskastning och Ystad stävade åter mot Sverige. Vädret var fint och vi hade ca 10m/s vind och motsjö med kraftigt stänk. Alla ombord var under däck, eller på signaldäck och i styrhytten eftersom det var öppet hav och sjögång. Vi närmade oss den svenska kusten och efter en ordentlig gir forsade Ystad in till Mysingen via Järnholmsund i högsta fart. Tilläggning med högsta precision av vår mano för stunden, Rolf Moberg, avslutade resan. Nu återstod samkväm, övernattning och återställning. Alla var nöjda och en strålande sol sken över oss.