Gasturbinerna är på plats och färdiga för körning, en milstolpe för föreningen.
Lördag 9 maj går till historien som den första uppgradering med installation av samtliga turbiner gjord av vår ideella förening Föreningen Svenska Robotbåtar. Med de sista tre i stort sett nyrenoverade gasturbinerna på plats var det dags för provkörning.
Vid start och varmkörning vid kaj spann samtliga tre maskiner som nöjda katter gör, ovanligt lite vibrationer i fartyget och lättstartade. En stund senare var det dags för losskastning och i ett härligt väder forsade vi fram ganska ensamma över norra Mysingen. Endast enstaka fritidsbåtar kunde skådas och ett möte med Vaxholmsbolagets passbåt till Utö.
Alla avgasluckor öppna inför start Ganska tomt på däck med robotlådor och torpedtuber avmonterade. Vill man använda fartyget för minor eller sjunkbomber används minrälsen.
Efter tilläggning och återställning kunde Chiefen inför avslutningen på Backen konstatera att körningen hade varit en succé maskinmässigt. Lite dieselläckage i maskinrummet från babords GT upptäcktes och kommer att åtgärdas till nästa körning.
Man kan konstatera med vilken kraft ett sådant sammansvetsat gäng som denna förening kan åstadkomma med hjälp av frivilligt arbete. Insatsen är på topp från planering, administration, ekonomi, kunskap, praktiskt arbete på fartyg och hemma på rummet.
Vi får också tänka på att vi vårt k-märkta museifartyg ingår i Statens Maritima och Transporthistoriska Museer (SMTM) och representerar robotbåtseran i den svenska örlogshistorien. Alla som delar föreningens grunder är välkomna att var med i Föreningen Svenska Robotbåtar, som fullvärdig medlem, delta i besättning, underhållsarbete, arbete med reseprogram mm. Man kan också vara enbart stödjande medlem.