I en efterlängtad ”premiär” för årets biljettkörningar var det planerat för en rotekörning med motortorpedbåten T26. Dock fick T26 medverkan ställas in pga tekniska problem (byte av propelleraxlar) och även den tänkta ersättaren, torpedbåt T121 Spica fick tekniska problem. Detta gjorde att Ystad fick åka själv då ingen rote kunde genomföras. Till dagens körning hade 40 gäster anmält sig och efter samling med fika, delades gästerna upp i grupper för guidningar dels på Gålö, dels på fartyget under förmiddagen. Under ledning av våra erfarna guider fick gästerna tillfälle att se de flesta skrymslen och vrår, allt efter gästernas intresse och frågor.

Stort intresse för Ystad
På väg från pjäsen (57 mm Bofors) till Backen

Lunchen, ”Gålöburgare”, intogs i det fria i ett perfekt pandemiväder där alla kunde sitta på säkert avstånd. Sedan så det äntligen dags. Ystad kastade loss och Mysingen bjöd på strålande sol och lugna vatten. Redan vid Äggskäret fick vi en extra bonus, där en (svensk) ubåt höll till hela turen (och visade det sig, även dagen efter).

Järnholmssund togs i klassisk högfartsgir och efter återinträde på Mysingen via Långbälingssund fortsatte Ystad upp mot Hårsfjärden där vi passerade utanför Berga och Årsta havsbad innan vi återvände till Gålö efter cirka 1½ timme till sjöss. Passagerarna lyste upp med sina robotbåtsleenden och att alla var nöjda hördes på applåderna vid den efterföljande avslutningen.

Passage vid ön Långbäling

Efter körningen gjorde vi en extra resa med sällskapet som gästat Spica under dagen. De fick uppleva det klassiska ljudet från gasturbinerna och tackade för en härlig upplevelse på Mysingen.

Dagens besättning arbetade under ledning av: FC (fartygschef) Johnny Lund, ManO Rolf Moberg (på första resan) och CG Wahlin (på andra resan).

Skribent: Jan Olof Waltersson