Fars Dag

I slutet av hösten kör vi av tradition på Fars Dag, en möjlighet att ge en upplevelse till Far av stora mått. I år inföll detta 13 november, och det var cirka 40 passagerare som firade sig själva eller sin far genom en fantastisk tur över norra Mysingen och genom Järnholmssund. Om det var ”grisigt ” väder 2019 har såväl 2021 som nu 2022, överträffat förväntningarna i november. Många tror ju att vädret på sjön alltid blir grått och regnigt då. Med klarblå himmel, strålande sol och vindstilla kunde förutsättningarna inte varit bättre.

Dagen började med samling i Intensiven där dagens program presenterades och alla  hälsades välkomna. Stärkta av kaffe och bulle delades gästerna in i två grupper, dels för rundtur med guidning på Gålöbasenbasen, dels för sedvanlig guidning på fartyget, där kunniga guider gick igenom viktiga funktioner på halvdäck, automatkanonen och under däck i stridsledningscentral, maskinrum, ”12-manna” och på styrbryggan.

I Intensiven serverades en delikat ärtsoppa med senap samt pannkaka med sylt (och grädde – den missade undertecknad). Tack vare det härliga vädret var det många som njöt av lunchen i solskenet utomhus.

Efter säkerhetsgenomgång med påtagning av flytvästar var det äntligen dags att kasta loss. Rutten tog oss ut på norra Mysingen, först via Märsgarn och sedan förbi Berga på Hårsfjärden. Sedan styrdes söderut och en klassik ”burnout” – från stillastående till 36-38 knop under minuten. Sedan ”för fulla spjäll” över Mysingen i farter kring 38 knop genom Järnholmssund, utan att släppa av på farten, genom det bara 60 m breda sundet.

En kraftig gir, lite avdrag genom Långbälingssund, sedan styrde vi i full fart hemåt igen. Där hände dock en intressant sak. Sjöfartsverket hade kontaktat styrbryggan på Ystad, och deras räddningshelikopter, SAR002 (Search And Rescue, SAR) var på väg för att få ett tillfälle att öva ned- och uppvinschning av ytbärgare till ett fartyg under gång. Och visst, Ystad ställer upp – det är inte första gången vi är övningsplattform.

Efter cirka 10-15 min cirklande kom så helikoptern och gjorde ett bejublat, och väldokumenterat besök. Helikoptern hovrade snett ovanför Ystads halvdäck och sänkte ned och tog upp sin ytbärgare utan problem i en precisionsmanöver, dels att följa Ystads kurs i 12-15 knop, dels sätta ned ytbärgaren på halvdäck i rörelse. Allt gick galant och vi var tacksamma för det extra skådespelet. Väl framme vid kaj gjordes en snygg, närmast intill en perfekt tilläggning som fick avsluta säsongen för våra biljettkörningar. Nu går Ystad i vinteride för vila, förutom en medlemsresa till Sandhamn, underhåll av fartyg och övning för besättning. Program för 2023 presenteras förhoppningsvis i december. Bevaka föreningens hemsida, www.robotbatar.se och sidan på Facebook: https://www.facebook.com/groups/145212518822956

Skribent Jan Olof Waltersson