Långresa för medlemmar

Föreningen Svenska Robotbåtar har som ambition att göra resor med R142 Ystad och visa upp det örlogsmarina kulturarvet och berätta om dess roll i svenska flottan, gärna på olika platser i landet.

Ett stort projekt var att försöka gå till Göteborg för firandet av 400 år, det visade sig vara övermäktigt och för stor ekonomisk risk.

Ett besök i Köpenhamn var en idé men lämnades då den lokala drivkraften var svag.

Styrelse och projektgrupper fortsatte att sondera, Öregrund var ett alternativ.

Men så konkretiserades tanken att gå till Nyköping som 1987 adopterade 11 Rb div med stor pompa och ståt med DC Gugge Hagberg.

Flera personer involverade sig i att förbereda och planera inför denna resa i slutet av juli.

Lokala kontakter, besök på plats, lokala media, framtagning av historieberättelse, besättningsplanering, plan och inköp av mat, bunker och tömning av svartvatten, genomgång av maskin, stuvning av marknadsmateriel, lasta regntält över torpeddäck, mm

Så på torsdag kväll var det ca 20 medlemmar som anslöt och vi intog som nu brukligt en god middag med efterrätt, vilken lyx.

Fredag förmiddag var det rent skepp mm och snart skulle vi gå loss mot Nyköping.

Vädret var gott, klart och vackert.

Vi gick över Mysingen ner och rundade Landsort och vidare utomskärs mot Nyköping och in genom den långa och smala inseglingen med ett staket av prickar till hamnen.

Väl där var det flera medlemmar som anslutit för att ta emot oss.

Nu blev det full fart på att förbereda några timmars guidning för intresserade besökare.

Vår ManO för dagen hade även varit med 1987 när det stora evenemanget med 4 Rbb var på besök.

Sörmlands Nyheter var på plats och gjorde intervju som publicerades i tidningen dagen efter med stor bild.

Vi hade via Sjöhistoriskas chef fått indikation att vi skulle få besök av deras huvudansvariga på Kulturdepartementet som bor i Nyköping.

Vi tog emot familjen och visade fartyget och berättade om vårt uppdrag och hur vi får till det med underhåll, ekonomi, ideella arbetstimmar, utbildningar mm

Vi upplevde ett genuint intresse för vår insats att visa det rörliga örlogsmarina kulturarvet.

Vi ordnade lite show och genomförde en GT-start där man kunde se eldslågor som kom ut genom avgasöppningen och väckte en hel del uppmärksamhet.

Byssan förberedde en uppskattad middag som vi intog på kajen tillsammans i ett gott väder.

Det var fler av oss som blev trötta av dagen och binge intogs, och även vakt på kaj.

Lördag förmiddag var fri tid förutom vakten, sen rullade guidningen igång på eftermiddagen, vår plan var några timmar men det blev dubbelt så många då media och intresse visade många besökare.

Antalet besökare var 464 vuxna och 255 barn

Totalt 719 personer som på något sätt tagit del av vårt besök.

Återigengen gjorde byssan underverk med en mycket uppskattad middag och efterrätt som för ovanlighetens skull intogs i skuggan av fartyget då vi hade en mycket varm dag och kväll.

Även denna dag blev god tid för umgänge och samkväm, med många goda skratt och kamratskap.

Söndag morgon var vi uppe tidigt för att återställa och påbörja för losskastning kl 1000 som vi utlovat till besökare och media.

Räddningstjänsten var inbjuden för en egen visning ombord, för de hade riggat sin största stegbil med brandspruta som välkomsthälsning när vi anlände.

De kom i sina brandbilar och vi tog emot dem ombord, dock blev det ett larm så de sprang iland och körde iväg med blåljus, undrar vad den guiden hade berättat för dem egentligen?

Vår erfarne och kompetente FC hade en plan, att vända på stället i kanalen, vilket med en Robotbåt inte är det enklaste, då kanalen är 60 meter bred och fartyget 45 m långt.

Men med alla tre GT uppstartade så blev det en mycket snygg och värdig avslutning på vårt besök i Nyköping med många nyfikna och imponerade besökare som filmande.

Resan hem gav tillfälle för fler medlemmar att prova nya roller ombord, rorgängare, Mano, mm. Det är en ambition vi har att involvera våra medlemmar i att kunna utveckla sina förmågor och intresse ombord, vilket vi värnar om och bidrar till ökad medlemsnytta.Resan förflöt säkert och utan missöden.

Väl förtöjd på Gålö återställde vi fartyget och alla applåderade för en lyckad och trevlig medlemsresa.

En medlem stannade kvar för lite pyssel och nu kom Minsveparen M20 förbi och signalerade på sin resa mot Karlskrona, vilket besvarades med Ystads tyfon.

Vid flaggans nedhalning fick vi hjälp av Ystads första ordförande och FC i föreningen, ja till och med son till DC 11 Rbb 1987 som initierade Nyköpings adoption.

Vårt Happy Ship ligger nu och väntar på kommande tillfällen för omvårdnad och att få kasta loss och visa upp sina förmågor.

Välkommen ombord igen

Bosse & CG